6
Bo Verhoef geeft "Pretty Little Liars - Seizoen 5 (Eerste deel) " een 6.
Geschreven door Bo Verhoef op 7 Oktober 2014.
0
0

Pretty Little Liars - Seizoen 5 (Eerste deel)

Soms zijn er van die series waarbij je het gevoel hebt dat het wel een keertje mag stoppen. Dit heb ik al twee seizoenen bij Pretty Little Liars. Ik was al jaren fan van de boeken en vond het ook geweldig toen ik hoorde dat er een serie gemaakt zou worden. Maar nadat het vierde seizoen met de zoveelste voorspelbare cliffhanger eindigde en ik hoorde dat er niet alleen een vijfde, maar ook een zesde en zevende seizoen zou komen, had ik het wel even gehad. Waarom moet een succesvolle serie zo worden uitgemolken en waarom wijken ze zo erg van de boeken af? Toen het vijfde seizoen weer zou beginnen heb ik getwijfeld of ik wel zou moeten blijven kijken. Toch kan mijn seriehart het niet aan om zomaar te stoppen met een serie waar ik eerst wel fan van was. Je blijft toch altijd nieuwsgierig naar wat ze er nu weer van gaan maken of hoe het uiteindelijk zal eindigen. Daarom plaatste ik me na enkele weken na de eerste aflevering toch weer achter mijn laptop, klaar voor het vijfde seizoen van Pretty Little Liars.

Pretty Little Liars draait zoals jullie allemaal weten om vier vriendinnen; Spencer, Hanna, Emily en Aria, die sinds de verdwijning van hun beste vriendin Alison geterroriseerd worden door “A”. Al vier seizoenen lang proberen de vier meiden erachter te komen wie dit is en aan het eind van elk seizoen denk je het als kijker te weten, totdat het weer de hele andere kant op gaat. Seizoen vier draaide om het feit dat de meiden dachten dat Alison nog in leven kon zijn, hun zoektocht naar Alison en het echte verhaal van de avond van Alisons verdwijning. In de seizoensfinale van het vierde seizoen kwamen we als kijker eindelijk achter de waarheid van Alisons verdwijning, maar werden we tevens achtergelaten met nog meer vragen. Zo was het nog steeds niet duidelijk wie Alison wel had aangevallen en de identiteit van “A” was nog altijd geheim. Daarnaast was er een schokkende cliffhanger waarbij Ezra werd neergeschoten door “A” in het bijzijn van Spencer, Hanna, Aria, Emily en Alison, en de moeder van Alison, Mevrouw DiLaurentis, werd vermoord.

Seizoen vijf gaat verder waar ze in seizoen vier mee eindigde. De vriendinnen proberen hun levens weer op te pakken, dit keer met Alison terug in hun kielzog. Toch worden ze nog steeds geteisterd door “A” en proberen ze nog altijd achter de waarheid te komen van de afgelopen twee jaar. Waar heeft Alison gezeten en waarom is ze niet snel teruggekomen? Alisons terugkeer doet tevens niet alleen wat met de vier vriendinnen, ook haar middelbare school moet handelen met haar terugkomst. Niet iedereen is even blij met het feit dat de vreselijke Alison weer terug is en er wordt al snel een leger tegen haar gevormd. Ook probeert iedereen nog achter de waarheid te komen van de moord op mevrouw DiLaurentis. Seizoen vijf bevat dus net zoveel vragen als eerdere seizoenen en we weten allemaal dat we moeten wachten op de seizoensfinale om hier antwoorden op te krijgen. Toch gebeurt er nog genoeg in het eerste deel van seizoen vijf en komen we erachter dat Alison misschien toch niet te vertrouwen is en de waarheid misschien toch niet de echte waarheid is. Ook is er op de helft van het seizoen een heerlijke cliffhanger ingestopt, inclusief een moord op een belangrijk personage, de arrestatie van een ander belangrijk personage en nog meer roddels en geheimen.

Ook al is Pretty Little Liars nog steeds een heerlijke wegkijkserie en blijft het spannend, op een gegeven moment ben ik er wel klaar mee. Maar zoals ik al heb gezegd, ik blijf benieuwd en ik wil nog steeds weten hoe het zal aflopen. Ik zal dan ook nooit stoppen met Pretty Little Liars, maar de kwaliteit van de serie gaat wel steeds harder achteruit. Het vijfde seizoen is eigenlijk niet spectaculair begonnen, op de laatste aflevering van de eerste helft van het seizoen na. Als je fan bent van deze serie en net als ik wil weten hoe het uiteindelijk zal eindigen, raad ik je zeker aan om te blijven kijken. Maar van een topserie valt bijna niet meer te spreken.
Volg Pretty Little Liars
Til DeAth Do Us PArt
Til DeAth Do Us PArt