8.5
anonymous geeft "Prime suspect - Complete Serie" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 12 Maart 2017.
0
0

Prime suspect - Complete Serie

Dat Helen Mirren op 3 december 2003 benoemd werd tot ‘Dame’, het vrouwelijke equivalent van Ridder in de Orde van het Britse Rijk, verbaasde haar zelf destijds misschien nog wat, maar de echte kenners hebben waarschijnlijk zonder uitzondering instemmend geknikt. Want Mirren had toen al een indrukwekkend oeuvre als actrice opgebouwd en was geleidelijk aan het boegbeeld geworden van het talent dat Groot Brittannië ‘on screen’ en op het toneel te bieden had. Dat oeuvre begon weliswaar niet met ‘Prime Suspect’, maar de immens populaire politieserie, waarin zij de rol van Jane Tennison speelde, heeft ongetwijfeld een belangrijke bijdrage geleverd aan de faam die zij tot de dag van vandaag geniet.
Prime Suspect werd uitgezonden tussen 1991en 2006 en vertelt het verhaal over de strijd die een vrouwelijke inspecteur moet voeren om geaccepteerd te worden in het mannenbolwerk dat de Metropolitan Police Service in London destijds was. Dat is althans de rode draad die door alle seizoenen loopt. Haar entree op het bureau Southampton Row is in dat opzicht een enorme uitdaging, want ze krijgt de ondankbare taak de immens populaire DCI Shefford te vervangen, die onverwachts aan een hartaanval gestorven is. Die taak wordt extra uitdagend als blijkt dat Shefford het niet zo nauw nam met eerlijke bewijsvoering. Anders gezegd: om een zaak rond te krijgen, ‘maakte’ hij regelmatig het bewijsmateriaal zelf. Shefford beantwoordde in alle opzichten aan het beeld dat ze destijds binnen de politie van een succesvolle carrière-inspecteur hadden – de machoman – en dat kan moeilijk gezegd worden van Jane Tennison. Ze wordt door haar collega’s aanvankelijk dan ook van harte tegengewerkt en zelfs haar directe chef gaat op den duur aan haar effectiviteit twijfelen. Maar inmiddels is het al jaren over en uit met de serie en de fans weten dus dat het uiteindelijk met de carrière van Jane Tennison wel goed komt.
Hoewel, helemaal klopt dat toch ook weer niet. Want ze wordt onder haar directe collega’s al snel minstens zo populair als haar voorgangers, maar dat leidt uiteindelijk toch niet tot een afscheidsreceptie met een overvloed aan cadeaus en waarderende toespraken. Want Tennison mag dan als professional succesvol zijn, op het privévlak is zij dat bepaald niet. Het lukt haar maar niet om een goede balans tussen werk en privéleven te vinden en gedurende de zeven seizoenen die de serie telt, lopen er dan ook meerdere relaties stuk. De zwangerschap die het resultaat is van een van de relaties, laat zij vroegtijdig afbreken. Tennison worstelt steeds zichtbaarder met haar leven, dat over de hele lijn toch wel problematisch genoemd mag worden, en doet ten slotte wat meer mensen in zo’n situatie doen: ze zoekt troost bij de fles. Jane Tennison, die in het eerste seizoen zo’n krachtige indruk maakte en vast besloten was een eigen plek te veroveren in de politie-mannenwereld, eindigt als alcoholist.
Liefhebbers zullen waarschijnlijk altijd van mening verschillen welk seizoen het beste is: het eerste of het laatste. In ‘The Final Act’ zien we een politie-inspecteur die eigenlijk nog maar een schim is van de Jane Tennison uit seizoen 1. Haar pensioen nadert en haar vader, de enige persoon in haar leven die er altijd voor haar was, is ernstig ziek. Tennison zoekt hulp bij de AA, de Anoniemer Alcoholisten, waar zij voor het eerst na jaren Bill Otley (Tom Bell, Dalziel and Pascoe) ontmoet. De twee hebben een verleden dat niet bepaald veel aanleiding tot een warm weerzien geeft, maar desondanks lijkt het alsof er toch een bepaalde zielsverwantschap tussen de twee gevoeld wordt. En dat komt Otley uiteindelijk duur te staan.
Oude series afstoffen is altijd een riskante keus; je komt als liefhebber al snel tot de conclusie dat wat je ooit aan de buis gekluisterd hield, intussen zo verouderd is dat je het niet eens een hele aflevering volhoudt. Dat is met Prime Suspect echter niet het geval. Natuurlijk zag de wereld er tussen 1991 en 2006 heel anders uit en was de technische kwaliteit van het materiaal niet wat wij intussen gewend zijn. Maar de zeven verhalen die in even zovele seizoenen worden verteld, hebben de tand des tijds glansrijk doorstaan; voor mij in ieder geval wel. Dat komt natuurlijk niet in de laatste plaats door het personage Jane Tennison, dat gecreëerd werd door Lynda la Plante, en het ijzersterke spel van Helen Mirren. Nu alle seizoenen verkrijgbaar zijn in een verzamelbox, kunnen de fans die zich tot nu toe moesten behelpen met oude videobanden, opnieuw hun hart ophalen. Nu zonder al die hinderlijke strepen door het beeld die getuigen van al die keren dat ze in de loop van de tijd afgespeeld werden. Eén waarschuwing is echter op z’n plaats: je moet ieder seizoen in één keer afkijken, want alle losse afleveringen zijn aan elkaar gemonteerd, drie en een half uur lang. Maar voor de echte fans is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Volg Prime Suspect
The Final Act - Part 2
The Final Act - Part 2