Prime Suspect - Eerste aflevering
6.5
Anonymous geeft Prime Suspect - Eerste aflevering een 6.5.

Prime Suspect - Eerste aflevering

Prime Suspect is een nieuwe crime serie van NBC. De serie draait om politieagente Jane Timoney die net aan de slag is gegaan in New York. Ze is daar op z’n zachtst gezegd niet echt welkom. Ze wordt bij alle grote moordzaken overgeslagen. Maar als de agent die een groot onderzoek naar een gruwelijke moord leidt, komt te overlijden na een hartaanval ziet Jane haar kans om zichzelf eindelijk te kunnen bewijzen. Maar daar maakt ze zich natuurlijk niet populair mee.

De serie geeft een rauw beeld van hoe het zou moeten zijn om als vrouw terecht te komen in een hecht team van mannelijke agenten. Jane moet een hele reeks aan vooroordelen zien te overwinnen. Zo zou een vrouw de baan in New York alleen maar hebben kunnen krijgen door een relatie te hebben met de leidinggevende en zouden vrouwen er alleen maar zijn om het de mannen extra moeilijk te maken door veel te klagen over seksuele intimidatie.

Maria Bello is ontzettend goed als stoere politieagente Jane Timoney. Ze is eigenzinnig en keihard, maar niet zo keihard dat ze bij thuiskomst na een zware dag niet even een stevig potje kan janken. Bello is uiteraard ook niet de minste actrice dus ik heb het volste vertrouwen dat zij deze rol tot aan het eind goed kan uitdragen. Ook de overige cast staat in deze eerste aflevering als een huis en er broeit voldoende tussen de verschillende karakters om het een seizoen lang interessant te houden.

Het enige twijfelpunt bij Prime Suspect is het feit dat de basis van deze serie niet echt origineel meer is. Een sterke vrouw in een mannenwereld is de afgelopen jaren een populair thema gebleken. Bovendien is het de zoveelste misdaadserie, dus het is de vraag of de schrijvers nog met verrassende moordzaken op de proppen kunnen komen.

Prime Suspect is een serie die zich de aankomende afleveringen zal moeten gaan bewijzen. Mario Bello heeft alles in zich om deze serie naar een nieuwe niveau te tillen maar het is de vraag of ze daar de kans voor zal gaan krijgen. De schrijvers moeten haar namelijk wel van een goed en verrassend verhaal gaan voorzien. Anders ben ik bang dat de serie blijft steken in het standaard riedeltje waarvan kijkers zo’n typisch ‘been there, done that’ gevoel krijgen. En in dat geval zal de serie zich niet staande kunnen houden tussen het aantal steengoede misdaadseries die we al hebben.

Over de auteur, Anonymous