7
Peter Rotthier geeft "Quantico - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 20 januari 2019.
1
0

Quantico - Seizoen 3

Twee seizoenen lang draaide de Amerikaanse actie serie Quantico rond terrorisme en agenten in opleiding. Twee keer duurde het meer dan twintig afleveringen alvorens de gebeurtenissen in de jaargang tot een eind werden gebracht. Aan het eind van het tweede seizoen leek het erop alsof een derde seizoen niet direct in de pijplijn zat want de teamleden gingen elk hun eigen weg.

Wanneer het derde seizoen start blijkt er enige tijd tussen de twee seizoenen te zitten en is er heel wat veranderd in de relationele sfeer onder de teamleden die in dit derde seizoen zullen opduiken. Niet iedereen is opnieuw van de partij maar de belangrijkste personages uit de eerste twee seizoenen zijn opnieuw present.

Wat al snel duidelijk wordt is dat de makers voor dit derde seizoen de zaken anders aangepakt hebben. Deze keer geen volledig seizoen dat draait rondom één gebeurtenis. Daarnaast keren we ook niet meer terug naar de opleiding van de rekruten die als een rode draad door de eerste seizoenen liep.

Pas halfweg komt dit derde seizoen in een allesverslindende stroomversnelling.

Wat er dan wel gebeurd; Aan het eind van het tweede seizoen is Alex Parish ondergedoken. Achttien maanden later wordt haar verblijfplaats echter ontdekt en gaat ze ten rade bij een aantal van haar vroegere kompanen. De overheid heeft op datzelfde moment besloten om een nieuwe geheime task force op te richten en Alex wordt hiervoor dus ook gerekruteerd.

Aanvankelijk verzandt Quantico dan ook tot de zoveelste actie/misdaad serie die vervalt in de cliché’s. Halverwege dit dertiendelige seizoen komt daar gelukkig verandering in, wanneer de zoon van een Ierse misdaadbons door een lid van het team wordt doodgeschoten. Pas dan komt dit derde seizoen in een allesverslindende stroomversnelling. Hoewel de Ier in de gevangenis zit weet hij toch het hele team onder druk te zetten.

Die tweede seizoenhelft is een echte zegen voor deze serie want de spanning en het verhaal dat opgebouwd is zorgt voor de beste afleveringen ooit van Quantico. De verhalen in de eerste twee seizoenen waren soms een beetje chaotisch om te volgen en de aanvang van het derde seizoen werd elke aflevering een bepaalde zaak opgelost zonder veel rode draad. Eens die rode draad verschijnt wordt alles uit de kast gehaald om de serie op niveau te krijgen.

Het is ook duidelijk dat net zoals in de eerde seizoenen de acteerprestaties ondergeschikt zijn aan de actie hoewel men wel de onderlinge relaties tussen de personages onder de loep neemt. Maar ze echt tot in de puntjes uitwerken doen ze niet. Bij wijlen is dat wel jammer want sommige onderlinge relaties zouden wel wat meer uitgewerkt mogen worden want als kijker zit je toch wel met enkele vragen en die worden maar gedeeltelijk opgelost.

Quantico
© ABC

Ondanks het aarzelende begin hebben we van dit derde seizoen van Quantico genoten tot de laatste minuut. Toch blijven we sceptisch want de actie zorgt er voor dat de reeks aantrekkelijk blijft maar een hoogvlieger gaan we Quantico absoluut niet noemen. Daarvoor is het spelpeil bij momenten ondermaats en de gebeurtenissen te ver gezocht maar bij fictie mag je daarvoor altijd wel een oogje dichtknijpen.
Volg Quantico
Who Are You?
Who Are You?