Queen of the South - Seizoen 1
8.5
Selena van der Tholen geeft Queen of the South - Seizoen 1 een 8.5.

Queen of the South - Seizoen 1

Queen of the South speelt zich voornamelijk af in Mexico en de Verenigde Staten, waar verschillende kartels strijden om de heerschappij over de drugsscene. Dit verhaal volgt Theresa die zichzelf omhoog heeft gewerkt in deze keiharde wereld.
Daar zat ik dan, klaar om mijn eerste drugsserie te kijken…. Queen of the South. Series zoals La Casa de Papel en Vis a Vis stonden ook al in mijn lijst, toch heeft Queen of the South mij eerder weten te pakken. De serie vertelt het verhaal over Theresa Mendoza (Alice Braga, We Are Who We Are). Theresa runt een wereldwijd drugsimperium, haar naam is dan ook over de hele wereld bekend. In de serie vertelt ze aan de hand van een spannend verhaal hoe ze zo groot is geworden,

De serie begint met Theresa die verliefd is op een drugsdealer. Haar vriend werkt voor Don Epifanio, (Joaquim de Almeida, Warrior Nun) hoofd van het Sinaloa kartel. Op het moment dat Epifanio aankondigt dat hij mee wil doen met de verkiezingen in Mexico gaat het mis. Zijn vrouw Camilla (Veronica Falcón, Perry Mason (2020) is het hier niet mee eens en ze besluit naar Texas te gaan om de drugshandel lopende te houden. Ondertussen komt de vriend van Theresa steeds hogerop de ladder in het Kartel. Na een verkeerd gelopen drugsmissie geeft hij Theresa een boek dat later haar leven zal redden.

In de drugswereld zijn het traditioneel gezien bijna altijd mannen die aan het hoofd staan van een kartel. In deze serie is die traditie redelijk ver te zoeken. Het feit dat Theresa kartelleider gaat worden is een leuk gegeven omdat het een keer anders is. Ook valt heel erg op dat Camilla, als de vrouw van Don Epifanio, enorm veel te zeggen heeft. Niet in de relatie, maar juist over het kartel. Op een moment staat zij zelfs aan het hoofd van het kartel. Ik vind het zelf erg leuk om te zien omdat het hierdoor minder voorspelbaar wordt.

De serie heeft echt goed voor mij uitgepakt. Toch een goede keus geweest om mij een weg te banen tussen de enorme voorraad aan drugsseries op Netflix. De gebeurtenissen die Theresa meemaakt zijn enorm heftig, dat heeft haar allemaal sterk genoeg gemaakt om hoofd van het kartel te kunnen worden. De serie is zeker een aanrader als je van series houdt met een sterke vrouwelijke hoofdrol, drugs en spannende gebeurtenissen.

Op Netflix staan inmiddels vier seizoenen van de serie. Er is ook al bekend dat er een seizoen vijf gemaakt wordt. Door het coronavirus is het onduidelijk hoelang wij hier nog op moeten wachten. In de tussentijd heb je nog vier seizoenen klaar staan om lekker weg te bingen.

Over de auteur, Selena van der Tholen

Selena van der Tholen
Selena van der Tholen is een 19-jarige student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ze woont in Veenendaal en naast haar studie werkt ze als verkoopmedewerker bij de ONLY. Ze heeft een grote passie voor mode en beauty en kijkt graag series in deze trend. Oordeel niet te snel, ze heeft ook een grote zwakte voor siencefiction en actieseries!
Bekijk profiel van Selena van der Tholen