7.5
Helgoned geeft "Ragnarok - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 19 augustus 2020.
4
0

Ragnarok - Seizoen 1

Door The Avengers films van Marvel is onze kennis van de Noorse mythologie de afgelopen jaren al aardig opgefrist. De Noorse Netflix serie Ragnarok (maar geproduceerd door een Deense maatschappij) draait om de legende rond superheld Thor. Thor vecht tegen de Jötunn, ijsreuzen, die zich schuilhouden onder de mensen. Ragnarok staat voor de uiteindelijke dodelijke eindstrijd tussen goden, reuzen en monsters, de eeuwige strijd tussen goed en kwaad.

De ijsreuzen hebben de identiteit aangenomen van de familie Jutul, eigenaar van een indrukwekkend industrieel bedrijf dat de grootste werkgever is van het dorp Edda in het westen van Noorwegen. Vader Vidar Jutul (Gísli Örn Gardarsson, bekend van de film Prince of Persia: The Sands of Time) is de eigenaar van de fabrieken, waarvan wordt gezegd dat ze zwaar vervuilend zijn. Moeder Ran (Synnøve Macody Lund, bekend van de film Headhunters) is rector van de plaatselijke middelbare school. Hun zoon Fjor en dochter Saxa zitten ook op deze school.

Ragnarok

Magne Seier (David Stakton) en zijn schoolvriendin Isolde (Ylva Bjørkaas Thedin) maken zich zorgen over de milieuschade rond hun dorpje. De gletsjers smelten in hoog tempo en het grondwater raakt vervuild. Als Isolde onder mysterieuze omstandigheden overlijdt en de politie de conclusies van hun onderzoek steeds weer verandert gaat Magne zelf op zoek naar de waarheid. Daarbij ontdekt hij dat hij om voor hem onduidelijke redenen steeds sterker wordt en zijn zintuigen steeds beter worden. Wij als kijker weten dan al dat hij door een aanraking van de excentrieke manager van de plaatselijke Spar supermarkt bijzondere krachten heeft gekregen. Bij zijn onderzoek naar de dood van Isolde wordt hij geholpen door zijn klasgenote Gry (Emma Bones). Complicerende factor hierin is dat zij verliefd wordt op Fjor Jutul (Herman Tømmeraas).

In de zes afleveringen van dit eerste seizoen wordt de spanning langzaam opgebouwd. De verschillende personages worden goed geïntroduceerd en de verschillende eigenaardigheden van de hoofdrollen worden geleidelijk geïntroduceerd. Verwacht geen uitgebreide actiescènes en explosieve gevechten, het draait meer om de opbouw van het verhaal en subtiele spanning. De belevenissen van de middelbare scholieren tegen de achtergrond van de opkomende strijd van Magne, als afstammeling van Thor, tegen de familie Jutul, de onsterfelijke ijsreuzen. Liefde, twijfel, trouw aan vrienden of familie, met de goden, het milieu en de mogelijke ondergang van de aarde als thema’s.

Ragnarok

De sfeer is goed getroffen en het tempo past prima bij de serie.

Ik vind de serie mooi gemaakt, met aandacht voor de omgeving van Noorwegen. De sfeer is goed getroffen en het tempo past prima bij de serie. Het verhaal is niet ontzettend verrassend of vol met plotwendingen, maar is interessant genoeg om je als kijker vast te houden. De dialogen zijn niet altijd even overtuigend, maar daar staat een sterk acterende hoofdrolspeler David Stakton als Magne Steier tegenover. Ik ben blij dat inmiddels duidelijk is geworden dat er een tweede seizoen van de serie gaat komen. Ik ga dan in ieder geval weer kijken.
Volg Ragnarok
Ragnarok
Ragnarok