8.5
Bo Verhoef geeft "Ravenswood - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 2 november 2013.
0
0

Ravenswood - Eerste aflevering

Oktober, Halloweenmaand in Amerika, dus ook tijd voor Halloweenafleveringen van de Amerikaanse series. Zoals elk jaar zat ik weer klaar voor een nieuwe Halloween aflevering van Pretty Little Liars (PLL), de populairste serie van de Amerikaanse zender ABC Family op dit moment. Dit om twee redenen. Ten eerste was ik benieuwd of de producers van PLL dit jaar nét zo'n spannende Halloweenaflevering voor PLL konden creëren. Ten tweede was er na de Halloweenspecial de allereerste aflevering van de PLL-spinoff te zien: Ravenswood! Hoewel de aflevering van PLL me ietwat teleurstelde en zeker niet zo spannend was als vorig jaar, maakten ze veel goed met de nog veel spannendere aflevering van Ravenswood.

In de PLL-aflevering is te zien dat Caleb Rivers (de altijd knappe Tyler Blackburn) een bus naar Ravenswood pakt, om te kijken wat Hanna, zijn vriendin, daar van plan is. In de bus ontmoet hij Miranda Collins (fantastisch gespeeld door Nicole Gale Anderson, Make it or Break it) en door hun ervaringen als pleegkinderen klikt het meteen. Miranda is onderweg naar Ravenswood, omdat ze heeft ontdekt dat daar haar enige familielid, een oom, woont. Ze gaat naar zijn huis, wat hetzelfde huis blijkt te zijn als waar Hanna en de andere drie PLL-meiden in gevangen zitten. Miranda bevrijdt Hanna en nadat Hanna ziet hoe verloren ze is, vraagt ze Caleb om Miranda te helpen met haar ontmoeting met haar oom. Caleb en Miranda lopen vervolgens over het kerkhof, waar Caleb zijn naam en foto aantreft op een kerfhof. Miranda kijkt verschrikt en geeft vervolgens toe dat zij haar eigen naam en foto ook op een grafsteen heeft gezien, en wel in het huis van haar oom. En zo ontstaat de serie Ravenswood.

Miranda's oom is Raymond Collins (Steven Cabral), eigenaar en bewoner van het enige rouwcentrum in de stad. Hij is een man van middelbare leeftijd, hij heeft het lachen niet uitgevonden en is zeker niet van plan om gezellig familie te spelen met Miranda. In datzelfde huis woont Mevrouw Grunwald (Meg Foster), wie eerder te zien was als de mysterieuze oude vrouw uit Ravenwood in eerdere afleveringen van PLL. Meg Foster zet de mysterieuze toon goed door in Ravenswood, want ook hier merk je dat ze iets duisters achterhoudt. Toch ben je als kijker er niet zeker van of je deze vrouw goed of slecht moet vinden en daarom ben ik erg benieuwd wat er verder met haar gaat gebeuren.

De familie van Miranda is niet de enige mysterieuze familie in het dorpje. Zo zien we de familie Matheson, bestaande uit weduwe Rochelle (Laura Allen) en zoon Luke (Brett Dier, Mr Young) en dochter Olivia (Merritt Patterson). Rochelle is echter niet zomaar een weduwe, want het hele dorp verdenkt haar van de moord op haar man en noemt haar een "Black Widow". Hierdoor zijn Luke en Olivia een beetje de dupe, aangezien ze zowel op school als in het dorp zelf te maken krijgen met pesterijen. De scenes met hun zijn nog iets te kort om een band met de karakters te krijgen, maar ik denk dat dat snel zal veranderen. Het is immers pas de eerste aflevering.

Ten slotte ontmoeten we Remy (Britne Oldford, American Horror Story), de dochter van Simon Beaumont (Henry Simmons, NYPD Blue) en vriendin van Luke Matheson. Remy werkt bij de lokale krant en samen met haar beginnen Caleb en Miranda een zoektocht door het krantenarchief. Hier ontdekken ze een gebeurtenis uit het verleden, die Ravenswood gemaakt heeft zoals ze nu is. Remy is echter wel geheimzinnig en je weet eigenlijk niet hoeveel ze echt weet over de stad. Toch denk ik dat ze er alles aan wil doen om Caleb en Miranda te helpen. Remy zorgt tevens voor de connectie tussen Caleb en Miranda en Luke en Olivia, dus het mysterieuze en bijzondere vijftal is compleet. Dat dit vijftal veel bizarre dingen mee gaat maken is meer dan logisch en ik ben dan ook benieuwd naar de uiteindelijke connectie tussen de vijf. Wanneer de pilotaflevering ook nog eens eindigt met een schokkende gebeurtenis met het vijftal weet ik het zeker: deze serie blijf ik kijken!

Ravenswood is een stuk spannender (en enger!) dan Pretty Little Liars en ik vind de sfeer die ze door middel van geluiden en muziek in de aflevering stoppen fantastisch! Je wordt meegezogen in het verhaal en ik kijk echt uit naar de aankomende afleveringen. Ik vind dat de serie helemaal op zichzelf staat en weinig te maken heeft met PLL, waar ik echt blij mee ben. Ik vind PLL ook erg goed, maar om nou een tweede PLL te hebben leek me geen goed idee. Ik ben blij dat Ravenswood daarom een geheel eigen verhaallijn heeft, en wat voor één. Of je deze serie makkelijk in je eentje in het donker kan kijken, weet ik nog zo net niet, maar dat je hem moet kijken is zeker!
Volg Ravenswood
My Haunted Heart
My Haunted Heart