Pascal Jans geeft "Reacher - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Pascal Jans op 28 januari 2024.
11
0

Reacher - Seizoen 2

Na het succes van het eerste seizoen kon een vervolg niet op zich laten wachten. Reacher is terug en hij is groter, gemener en beter dan ooit.

Het eerste seizoen van Reacher heb ik met ongelofelijk veel plezier gekeken. De casting van Alan Ritchson als Jack Reacher had mij positief verrast. Dat hij zo’n grote rol kon dragen had ik mijn twijfels over, maar hij heeft mij volledig overtuigd dat hij de juiste man is om Reacher te vertolken. Tel daarbij op dat de serie een vermakelijke cocktail was van spanning, actie en humor en je snapt dat ik reikhalzend uitkeek naar wat het tweede seizoen ons te bieden heeft. Als tipje van de sluier kan ik verklappen dat ik alles behalve teleurgesteld ben. Het tweede seizoen is wederom genieten geblazen.

Het tweede seizoen is gebaseerd op het elfde boek van Lee Child genaamd Bad Luck and Trouble. Om Reacher’s oog voor detail te respecteren speelt het tweede seizoen zich twee jaar, zeven maanden en negentien dagen af na de gebeurtenissen in Margrave. Wanneer leden van Reacher’s voormalige militaire eenheid één voor één dood worden gevonden, denkt Reacher maar aan één ding: wraak. Samen met een aantal voormalige leden van zijn militaire eenheid gaat hij op jacht naar de daders, maar raakt ondertussen verzeild in een complot dat de hele wereld dreigt te vernietigen.

Reacher
© Prime Video

De quote van de poster dat Reacher groter, gemener en beter dan ooit is ben ik het gedeeltelijk mee eens, want die termen waren in het eerste seizoen ook al van toepassing. Behalve het groter zijn, want Alan Ritchson heeft zijn spiermassa nog verder opgepompt om nog meer op de fysieke eigenschappen van zijn karakter te lijken. Verder biedt het tweede seizoen van Reacher meer van hetzelfde, maar dan in de positieve zin van het woord.

De makers hebben geprobeerd om Reacher menselijker over te laten komen. Je leert het personage dit seizoen beter kennen. Dit komt voornamelijk door zijn teamleden. Waar Reacher het liefst alles eigenhandig oplost brengt hij dit keer meer tijd door met zijn teamleden. In de vorm van flashbacks krijg je als kijker een inkijkje hoe hecht ze in hun militaire eenheid periode met elkaar zijn geworden. Voornamelijk de band tussen Reacher, Frances Neagley (Maria Sten, Swamp Thing) en Karla Dixon (Serinda Swan, Coroner) worden verder uitgediept.

Het is heerlijk om te zien hoe hij op allerlei creatieve manieren de één na de andere handlanger op een brute wijze afmaakt.

Dit gaat overigens niet ten koste van de actie waar de serie eveneens om bekend staat. Ook ditmaal wordt je met enige regelmaat getrakteerd op gewelddadige afrekeningen van degene die Reacher in de weg lopen. Het is heerlijk om te zien hoe hij op allerlei creatieve manieren de één na de andere handlanger op een brute wijze afmaakt. Zo komt er bijvoorbeeld cement en een katheter aan te pas. Hoe deze attributen worden ingezet ga ik natuurlijk niet verklappen, maar de vindingrijkheid kan ik wel waarderen.

De slechterik is ditmaal Shane Langston (Robert Patrick, Peacemaker). In het begin blijft hij wat op de achtergrond, maar naarmate de serie vordert heeft hij voldoende interactie met Reacher. Als Robert Patrick in beeld verschijnt kost het hem weinig moeite om dreigend over te komen. Al weet je dat hij fysiek geen partij is voor Reacher. Toch kan hij op andere manieren Reacher kwetsbaar over laten komen. In de zoektocht naar Langston komt Reacher in aanraking met politieagent Gaitano Russo (Domenick Lombardozzi, Tulsa King). De twee hebben een haat-liefdeverhouding wat voor leuke dialogen zorgt.

Reacher
© Prime Video

Ik was benieuwd hoe de nagenoeg complete vervanging van de cast voor het tweede seizoen zou uitpakken. Reacher is een reiziger en blijft daardoor niet lang op één plek rondhangen. De chemie tussen de castleden was juist één van de sterke punten van het eerste seizoen. Voor degenen die mijn zorgen delen kan ik bij deze geruststellen. De nieuwe castleden passen zich naadloos aan en de chemie tussen Reacher en de nieuwe personages is wederom aanwezig. Het voelt zelfs wel verfrissend aan om nieuwe gezichten te aanschouwen. Voor de echte liefhebbers maakt een personage uit het eerste seizoen zijn opwachting in de vorm van een kleine gastrol.

De sfeer, spanning en humor bieden net als in het eerste seizoen meer dan genoeg kijkplezier. Ik heb de boeken niet gelezen, maar de serie blijft een schot in de roos met een uitblinkende Alan Ritchson als de boomlange en gespierde Jack Reacher. Het derde seizoen zal gebaseerd worden op het zevende boek van Lee Child genaamd Persuader. Ik kan bijna niet wachten om te zien wat Jack Reacher deze keer voor ons in petto heeft.
Volg Reacher
Fly Boy
Fly Boy