7.5
Wesley Fechter geeft "Reboot - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Wesley Fechter op 26 november 2022.
4
0

Reboot - Seizoen 1

Een serie met acteurs die acteurs spelen die in een serie spelen, heb je hem nog? Oh ja, het gaat hier ook nog om een (fictieve) gecancelde sitcom die na jaren weer leven wordt ingeblazen! Maar passen die grappen van destijds nog een in serie van nu?

In de zoektocht naar nieuwe successen besluit Hulu om de (fictieve) sitcom Step Right Up uit de jaren 2000 nieuw leven in te blazen. Een kans die cast van weleer met beide handen aangrijpt aangezien de carrières van Reed Sterling (Keegan-Michael Key, Friends from College), Clay Barber (Johnny Knoxville, Jackass) en Bree Marie Jensen (Judy Greer, Kidding) om verschillende redenen in de slop zijn geraakt. Maar dan moet de serie wel worden gemoderniseerd en dus wordt er een reality-ster aan de cast toegevoegd en komt er een nieuw team met jonge schrijvers.

Reboot
© Hulu

Initiatiefnemer voor het terugbrengen van deze serie is Hannah (Rachel Bloom, Crazy Ex-Girlfriend) die overigens zo haar eigen redenen heeft om deze serie terug te brengen. Haar vader Gordon (Paul Reiser, Stranger Things) was de showrunner van de oorspronkelijke serie en baseerde die op zijn nieuwe gezin, waar Hannah geen deel van uitmaakte. Gordon wordt echter ook bij de nieuwe serie betrokken en vader en dochter zullen dan ook moeten samenwerken.

De synergie tussen Reed, Bree en Clay is erg goed, maar uiteindelijk is de verhaallijn rondom Hannah en Gordon het interessantst. Het is een ontwrichte relatie tussen een vader en een dochter die zich in de steek gelaten voelt, maar ook de relatie tussen twee verschillende generaties die elkaar niet altijd even goed begrijpen en veelal niet op één lijn zitten.

De serie is parodie op de sitcoms van de jaren ‘80-’00, maar misschien nog wel meer op de wereld die achter de sitcoms schuilgaat.

Met name in de eerste afleveringen levert dit de nodige hilariteit op. Buiten de ongemakkelijke momenten die vader en dochter met elkaar beleven omdat zij gedwongen zijn met elkaar te werken, wordt het verschil tussen humor van 20 à 30 jaar geleden en nu wat uitvergroot als zowel vader als dochter hun eigen schrijversteam meenemen die gezamenlijk richting moeten gaan geven aan deze nieuwe serie.

Dit gaat grotendeels langs de cast heen, die elk met hun eigen ‘blast from the past’ te maken hebben. Reed en Bree hadden destijds een relatie met elkaar en het is de vraag of die gevoelens niet weer oplaaien, Clay worstelde (ook destijds al) met een drugsverslaving en komt weer in aanraking met mensen die met hem hebben moeten werken in die periode. En Zack (Calum Worthy, Pacific Rim: The Black)? Die fladdert overal tussendoor en lijkt met name te genieten van het feit dat hij weer te zien zal zijn op de televisie.

En als er dan vervolgens ook in de gelederen van Hulu een stoeltjeswissel plaatsvindt, is het überhaupt nog maar de vraag of en in elke versie de reboot van Step Right Up doorgaat.

Reboot
© Hulu

Op zoek naar wat eenvoudig vermaak tussen een aantal ‘zwaardere’ series door kwam ik bij Reboot uit en dat bleek een goede keuze, want ik heb mij uitstekend vermaakt met dit eerste seizoen. De serie is parodie op de sitcoms van de jaren ‘80-’00, maar misschien nog wel meer op de wereld die achter de sitcoms schuilgaat. Acteurs die moeite hebben met elkaar, ouders die alles doen voor het succes van hun kind en het opportunistische gedrag van televisienetwerken, het passeert allemaal de revue.

Ik heb kostelijk moeten lachen om de confrontaties in de schrijverskamer, waar we duidelijk zien hoe de definitie van humor zich heeft ontwikkeld in de afgelopen 20 jaar en om de wijze waarop de televisienetwerken neergezet worden. Maar het belangrijkste is wellicht dat de humor gedurende het seizoen niet te flauw wordt (iets waar ik bij een parodie veelal tegenaan loop). Of het een serie is waar veel seizoenen van moeten komen, waag ik te betwijfelen. Ik vrees dat het erg lastig wordt om het fris te houden, maar voor nu heb ik er van genoten en zou ik een tweede seizoen ook zeker graag willen zien.
Volg Reboot
Who's the Boss
Who's the Boss