Hessel Hoekstra geeft "Renegade Nell - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 31 Maart 2024.
5
0

Renegade Nell - Eerste aflevering

Renegade Nell begint veelbelovend met veel actie en een heerlijke acteerprestatie van Louisa Harland.

Tussen 2006 en 2016 liepen er op de Britse zenders meerdere series die omschreven werden als 'Teatime Family Drama'. Dit waren avontuurlijke series voor het hele gezin die op meestal zaterdagavond rond etenstijd werden uitgezonden. Soms waren dit fantasyseries, maar soms hadden ze ook wat weg van kostuumdrama’s. Bekende voorbeelden daarvan zijn Merlin, The Musketeers en Robin Hood. De nieuwe Disney+-serie Renegade Nell zou met haar historische setting en bovennatuurlijke randje dan ook prima in dit rijtje passen.

Deze serie speelt zich af in een alternatieve versie van Groot Brittannië aan het begin van de achttiende eeuw. De jonge weduwe Nell Jackson (Louisa Harland, Derry Girls) keert na de dood van haar echtgenoot terug naar haar geboortedorp en ontdekt dat ze bovennatuurlijke krachten heeft. De meedogenloze landvoogd Blancheford (Pip Torrens, Preacher) en zijn kinderen heersen met ijzeren vuist over het dorp. Nells opstandige persoonlijkheid bevalt hen niet. Wanneer ze korte tijd later vals beschuldigd wordt van moord, slaat ze op de vlucht en begint ze een leven als struikrover.

Renegade Nell is ontzettend leuk dankzij vlotte actie en een goede hoofdrolspeelster

Renegade Nell begint ontzettend leuk en dat ligt vooral aan twee dingen: de actie en de hoofdrolspeelster. Dit is een vlotte serie waarin we al in de eerste scène zien waar Nell toe in staat is met haar bovennatuurlijke vermogens wanneer ze op het punt staat beroofd te worden door een groep struikrovers. Hoewel we dit soort actie vaker in soortgelijke series gezien hebben en het wellicht niet op de meest originele manier gefilmd is, is het wel ontzettend leuk om naar te kijken. Ook het tempo ligt hoog en de 55 minuten van de eerste aflevering zijn zo voorbij.

Daarnaast is Louisa Harland echt ontzettend goed als Nell. Het is duidelijk dat ze erg veel plezier heeft in het spelen van deze rol. Ze is charmant, is niet op haar mondje gevallen en weet zowel tijdens de luchtige en meer emotionele momenten te overtuigen. Ook andere acteurs zoals Pip Torrens en Craig Parkinson (Line of Duty) doen het ook niet onverdienstelijk. Daarnaast spelen Jake Dunn (Get Even) en Adrian Lester (Hustle) leuke schurkenrollen. Dat het qua verhaal en dialogen niet de meest diepgaande serie, is daarbij niet erg.

De eerste aflevering van Renegade Nell is veelbelovend. Er zitten genoeg gave actiescènes in en de acteurs doen het erg leuk. Het is misschien geen topserie, maar dat hoeft ook niet altijd. Het eerste achtdelige seizoen staat nu in z’n geheel op Disney+ en ik ga snel verder kijken!
Volg Renegade Nell
Not Some Cheap Trick
Not Some Cheap Trick