Hessel Hoekstra geeft "Renegade Nell - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 17 april 2024.
7
0

Renegade Nell - Seizoen 1

Renegade Nell is een leuke en vlotte serie vol actie, avontuur, humor en een beetje diepgang.

Het concept struikrover heeft op de Britse eilanden een stuk meer betekenis dan in Nederland. Er bestaan veel legendes en volksverhalen over de Highwaymen, gewapende overvallers die in hinderlagen zaten te wachten tot er koetsen van rijkelui vol met goud langs kwamen rijden. Renegade Nell speelt ook in op die legendes en voegt daar bovennatuurlijke component aan toe. Als de jonge weduwe Nell Jackson (Louisa Harland, Derry Girls) van moord wordt beschuldigd, slaat ze op de vlucht en begint ze een bestaan als struikrover. Geholpen door een geest die haar bovenmenselijke krachten geeft, probeert ze gerechtigheid voor haar en haar familie te krijgen.

Het tempo light hoog en er wordt ingezet op vermaak

Na de eerste aflevering was ik positief over Renegade Nell, en na het zien van het gehele eerste seizoen ben ik dat nog steeds. Renegade Nell is een vlotte serie die op de eerste plaats een hoop vermaak biedt. Het eerste seizoen bestaat uit acht afleveringen van rond de veertig minuten. Het tempo ligt erg hoog en bevat veel actie. De meeste scènes zijn mooi gefilmd. Hoewel de aankleding historisch misschien niet helemaal klopt, ziet het er wel goed uit. Ook de muziek is erg fijn en sfeervol.

Renegade Nell is een serie van Sally Wainwright, bekend van onder meer Happy Valley, Gentleman Jack en Scott & Bailey. In al deze series spelen vrouwen de hoofdrol in door mannen gedomineerde werelden. Ook Renegade Nell maakt gebruik van dit gegeven. Hoewel de serie grotendeels luchtig van toon is, weet Wainwright af en toe een sterk punt te maken over de positie van vrouwen in de achttiende eeuw, en dat zien we door de ogen van Nell, haar zussen en verschillende andere vrouwelijke personages.

Deze serie maakt leuk gebruik van allerlei figuren uit het Engelse volksgeloof. Wellicht zullen namen als Billy Blind of Herne the Hunter in Nederland niet zoveel zeggen, maar er is verder geen voorkennis over de folklore nodig. Hoewel het verhaal redelijk afgerond is, en Nell en haar naasten een gepast einde krijgen, ligt er nog meer dan genoeg open voor een eventueel vervolg. Zo wordt de toedracht van de bijzondere krachten die Nell en haar tegenstanders bezitten niet helemaal verklaard. Mocht er een tweede seizoen komen, dan hoop ik dat het verhaal hier wat dieper op ingaat.

Louisa Harland, Frank Dillane en Adrian Lester zijn sterke hoofdrolspelers

Wat daarnaast ook heel fijn is, is het acteerwerk van de hoofdrolspelers. Het plezier dat Louisa Harland in deze rol heeft, is aanstekelijk. Naast Harland springt Frank Dillane (Fear the Walking Dead) eruit als een ietwat onhandige struikrover met wie Nell een verbond sluit. Het grootste gedeelte van de humor komt van zijn kant. Daarnaast is Adrian Lester (Hustle) uitstekend gecast als de kwaadaardige edelman met bovennatuurlijke krachten. Hoewel zijn motieven niet veel diepgang hebben, is zijn personage wel uitermate vermakelijk.

Renegade Nell is een erg leuke serie. Het heeft een interessant uitgangspunt, kijkt lekker weg en heeft een uitstekende cast met Louisa Harland voorop. Er is nog niets bekend over een eventueel tweede seizoen, maar ik hoop heel erg dat deze er wel zal komen.
Volg Renegade Nell
Not Some Cheap Trick
Not Some Cheap Trick