Lucas Verbunt geeft "Riverdale - Seizoen 7" een 6.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 2 Oktober 2023.
5
0

Riverdale - Seizoen 7

De afslag naar Riverdale is na zeven seizoenen gesloten. Het werd tijd.

Het begon als een simpel moord mysterie. Een klein Amerikaans dorpje, tieners en hun dagelijkse problemen, een brute moord op één van hun klasgenoten. Daar bleef het echter niet bij. Al snel groeide Riverdale uit tot een bizar surrealistisch drama vol magie, superkrachten, orgaanculten en muzikale afleveringen. Na zeven lange seizoen komt de serie nu eindelijk tot een einde.

Riverdale
© The CW

Het is 2017 als de eerste aflevering van Riverdale wordt uitgezonden. The CW produceert het ene tienerdrama na de ander en het gaat als zoete broodjes over de toonbank. Riverdale werd dan ook al snel een succes. Naar mate er meer seizoenen bijkwamen werd het bizarder en bizarder. Niet alleen de verhaallijnen, maar ook de dialogen leken uit een andere wereld te komen. Riverdale werd dan ook snel bekend als een serie die zo slecht was dat het leuk was om te kijken. Vandaar dat ik er na zeven seizoenen nog steeds ben. Ondanks de cringe is het al die tijd toch vermakelijk gebleven.

Het zevende seizoen van Riverdale gaat verder waar het zesde seizoen eindigde. Weet je nog? Dat zesde seizoen waarin iedereen magische superkrachten kreeg en het dorp werd bedreigd door een aanstormende komeet? Die komeet sloeg in. Dag Riverdale, zou je denken? Nee, want beschermengel Tabitha Tate (Erinn Westbrook, The Resident) heeft alle inwoners terug de tijd in gestuurd, naar de jaren 50.

Ondanks de cringe is het al die tijd toch vermakelijk gebleven.

In de jaren 50 zien we niet alleen de vertrouwde gezichten terug, zoals Archie (KJ Apa), Betty (Lili Reinhart), Veronica (Camila Mendes), Cheryl (Madelaine Patsch) en Jughead (Cole Sprouse, The Suite Life of Zack and Cody). We zien ook oude bekende terug die we al lange tijd niet meer hebben gezien, denk aan Ethel (Shannon Purser, Stranger Things), Midge (Abby Ross) en Evelyn (Zoé De Grand Maison, Orphan Black).

Het tijdreizen is een interessante twist die dit seizoen weer laat neerdalen op Aarde. Dit keer geen gekkigheden, geen culten, geen magie. Het is enkel een simpel high school drama. Dat is leuk en het geeft weer nieuwe dimensies aan de vertrouwde personages. Echter, het feit dat we het gehele seizoen in de jaren 50 blijven voelt onaf. Het einde van het seizoen en van de serie voelt daarmee als een anticlimax, alsof alles wat er de vorige zes seizoenen is gebeurd er niet toe doet. En dat met de manier waarop het eindigt, is dat ook zo.

Ze hadden nog een keer all-out kunnen gaan en dat deden ze niet.

Eerlijk gezegd kan ik niet veel meer zeggen over dit zevende en laatste seizoen van Riverdale. Riverdale is precies wat je denkt dat het is en je moet het ook beoordelen als dat. Je verwacht geen hoogstaand acteerwerk of fantastische cinematografie, dus beoordeel het daar ook niet op. Beoordeel op de vermakelijkheid, beoordeel op de verwachtingen die je van tevoren hebt gesteld.

Waarom dan ondanks dat toch maar een 6,5? Omdat ik meer had verwacht van het einde. Stiekem hoopte ik op een terugkeer naar 2023, meer magie en surrealistische verhaallijnen vol gekkigheid en absurdisme. Het was wat braaf dit seizoen, misschien te gegrond? Ze hadden nog een keer all-out kunnen gaan en dat deden ze niet. Dat is jammer, want dat is toch ook gedeeltelijk waarom je er naar kijkt!
Volg Riverdale
Chapter One Hundred Thirty-Seven: Goodbye, Riverdale
07x20