Ron Schoonwater geeft "Romulus - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 9 Mei 2023.
3
0

Romulus - Seizoen 2

De historische fantasy serie Romulus komt tot volle wasdom.

Het tweede seizoen gaat over het ontstaan van Romulus en de verdere opbouw van Rome. Het authentieke verhaal over het ontstaan van Rome zit vol met mystiek. Feit is namelijk dat er meerdere versies bestaan. De bekendste is de legende over Romulus en Remus die de latere Romeinse dichter Vergillius en historicus Livius schreven. Archeologen laten echter een hele andere ontstaansgeschiedenis zien. Die laatste is een stuk overzichtelijker en kent minder heroïsme.

Het levert een spannend en intrigerend schouwspel op.

De televisieserie maakt er een eigen versie van. Dit doen de schrijvers door de historische gegevens, de legende en de eigen fantasie slim bij elkaar te brengen. Het levert een spannend en intrigerend schouwspel op. Net als in het eerste seizoen spreken alle acteurs Latijn. Dat geeft direct een authentiek gevoel. Het eerste seizoen had nog een beetje te lijden onder het wat onwennige spel van de acteurs in de eerste afleveringen. Dat euvel verdween naarmate dat seizoen vorderde. In het tweede seizoen valt die kritiek helemaal weg. Romulus kent een zeer eigen sfeer die historisch aandoet waarin alle ruimte is voor (bij)geloof en mystiek. Iets wat in die tijd helemaal niet zo vreemd is. De serie Romulus zorgt in die zin voor een nieuwe versie over het ontstaan van Rome.

Romulus
© Sky Atlantic (IT)

De twee koningen van Rome, Yemos en Wiros, zijn uitgenodigd door Titus de leider van de Sabijnen. Titus is een vreemd heerschap die opgegroeid is in de wetenschap dat hij de zoon is van een God. Zijn cultus is niet alleen gelovig maar ook zeer gevaarlijk. De militaire macht van de Sabijnen is namelijk veel sterker dan die van de Romeinen. Yemos en Wiros proberen daarom de relatie met Titus goed te houden. Wanneer een religieuze plechtigheid uit de hand loopt vervliegt die hoop. Yemos en Wiros weten te ontsnappen maar de oorlog met de Sabijnen is onontkoombaar.

Romulus is een prima historisch fantasy epos geworden.

De twee koningen van Rome zoeken steun bij de andere koningen van de Latijnen. Die lijkt te komen maar ook dan slaat het noodlot toe. Wiros laat zijn hart spreken in plaats van zijn hoofd. Een belofte maakt schuld. De vraag is of deze belofte niet ten koste gaat van het bestaan van Rome. De relatie tussen Yemos en Wiros wordt steeds complexer. Een voorspelling laat weten dat er slechts een koning over zal blijven. Hij zal Romulus zijn. De enige echte koning van Rome. De zeer sterke band tussen Yemos en Wiros lijkt ervoor te zorgen dat die voorspelling niet uitkomt. Aan de manipulatie rond de twee koningen komt echter geen einde. Het zal desastreuze gevolgen hebben.

Romulus
© Sky Atlantic (IT)

Ilia is een strijdster van Rome geworden. In haar strijd komt ze onverwacht een oude bekende tegen. Die oude bekende lijkt haar eerst te steunen en te beschermen. Dat mondt echter uiteindelijk uit in een kat en muisspel. Een strijd op leven en dood. Die strijd zal gevoerd worden binnen de oorlog die de Sabijnen en de Romeinen voeren aangezien de oude bekende de leider is van de strijdkrachten van Titus.

Romulus is een prima historisch fantasy epos geworden. Dit tweede seizoen blinkt uit in een mix van mystiek, manipulatie, slimmigheden en een uiterst onverwacht plot. Het einde is behoorlijk onverwacht en erg slim gevonden. Dat einde tekent de hoge kwaliteit van de bedenkers achter Romulus. De gevechten die gevoerd worden voelen authentiek aan. Hetzelfde geldt voor de decors en het leven wat er gevoerd wordt. Dat komt omdat de serie nauwelijks CGI lijkt te gebruiken of het in ieder geval zo gebruikt dat het niet opvalt. Romulus is volwassen geworden. Door de eigenzinnige en authentiek aanvoelende aanpak verdient het wat mij betreft een mooie achtenhalf.
Volg Romulus
Apparenze
Apparenze