Rush - Eerste aflevering
9
Anonymous geeft Rush - Eerste aflevering een 9.

Rush - Eerste aflevering

Ze snuift de lijnen cocaïne alsof het niets is, haar date waarschuwt haar nog door te zeggen dat ze het rustig aan moet doen. Ze probeert te raden wat zijn beroep is, dan begint haar neus te bloeden en zakt ze voor de voeten van haar date in elkaar. "Ik weet wat je bent", zegt de vrouw als ze haar ogen weer opent en een defibrillator op de tafel ziet staan. "Je bent een arts."

Ik wil je graag voorstellen aan Dr. William Rush (Tom Ellis, Miranda), arts, maar geen gewone. Rush hoort niet bij een ziekenhuis, heeft geen praktijk en werkt alleen als je hem cash betaald, vooraf welteverstaan. Als je hem nodig hebt, bel je zijn assistente Eve Parker (Sarah Habel), dan komt hij naar je toe. Een voorwaarde is echter; je moet rijk zijn, want Rush is niet goedkoop.

Op zich klinkt dat als een simpel verhaal, maar dat is het natuurlijk niet. Rush leeft van dag tot dag, heeft last van black-outs en schuwt de cocaïne, wiet en pillen niet. Deze 'hobby' kan hij gemakkelijk betalen, hij verdient immers bergen geld. Toch laat ook Rush zien dat geld niet gelukkig maakt. De liefde van zijn leven Sarah (Odette Annable, Banshee) heeft de benen genomen en dat hij haar tegenkomt tijdens het verjaardagsfeestje van zijn petekind, maakt het er niet gemakkelijk op. Toch krijgt hij het voor elkaar om een date met haar te krijgen.

Zoals ik al eerder schreef, Rush verdient zijn geld door medische diensten te verlenen aan mensen die hem vooraf cash betalen. De mensen die hem inhuren zijn bekende en vooral rijke mensen. Zo moet hij de vrouw van een honkbalspeler behandelen. Zij heeft een aantal flinke tikken van haar man gekregen toen ze zijn speciale sapje had opgedronken. Aangezien Rush discreet te werk moet gaan, zal en mag hij niets vertellen, mag hij geen gevoelens tonen en mag hij zich niet met de situatie bemoeien. Als de honkbalspeler hem 15 duizend dollar heeft betaald, verdwijnt Rush dan ook meteen na de behandeling.

Rush is een serie die me vanaf de eerste minuut wist te boeien, de verhalen zijn schokkend, soms grappig en altijd zal Rush het op zijn manier weten op te lossen. Het privéleven van Rush is een ander verhaal. Zodra mensen te dicht bij hem komen of hem kwetsen, neemt hij de benen en is er van de koele kikker niets meer over. Tom Ellis speelt zijn rol vol overtuiging. De eeuwige strijd tussen zijn cd-speler en zijn cd's is erg leuk gedaan. De eeuwige strijd tussen goed en slecht, tussen hulp en geld maakt de serie erg aantrekkelijk, de manier van filmen en de leuke muziek maken het geheel af.

William Rush is iemand die ik meteen in mijn hart heb gesloten. Je prikt zo door zijn ballon heen, waarna er een pitbull met lieve puppy-ogen overblijft. Hij feest eigenlijk alleen om zijn problemen te vergeten en in plaats van ze op te lossen loopt hij ervoor weg. Zo ook van Sarah. Rush heeft daarnaast een geweldig gevoel voor humor en dat is ook iets wat de serie siert. De serie doet me erg denken aan Ray Donovan en als Rush zo goed blijft als de pilot was, denk ik dat ik Rush zelfs meer zal gaan waarderen dan Ray Donovan. De tijd zal het leren. Voor de pilot geeft ik Rush een dikke 9. Voor mij is dit één van de beste nieuwkomers van 2014 en hopelijk blijft dat zo!

Over de auter, Anonymous