Russian Doll - Seizoen 1
7
Matthijs Lardé geeft Russian Doll - Seizoen 1 een 7.

Russian Doll - Seizoen 1

Russian Doll kwam voor mij helemaal uit het niets. Vorige maand werd er spontaan een trailer voor geüpload op het YouTube-kanaal van Netflix en het leek wel alsof het de aandacht van iedereen trok. Kort daarna kwamen langzamerhand recensies uit van Amerikaanse publicaties, die de serie als niet minder dan geweldig beoordeelden. Zou dit de nieuwe grote serie van Netflix zijn, vlak nadat Sex Education al grote indruk had gemaakt in de maand ervoor?

Het concept is veruit het beste onderdeel aan de serie.

Russian Doll gaat over Nadia Vulvakov, gespeeld door Natasha Lyonne (Orange is the New Black). Ze gaat onverwachts dood op haar verjaardag, waarna ze meteen weer wakker wordt op haar verjaardagsfeest. Opeens lijkt haar leven één grote val waarbij ze maar op de meest rare manieren dood blijft gaan. Elke keer komt ze dan weer terug tot leven op precies hetzelfde moment op haar verjaardagsfeest. Het is aan haar om uit te vinden waarom dit gebeurt en hoe ze uit deze mysterieuze lus kan komen.

Het concept is veruit het beste onderdeel van de serie. Het is erg slim in elkaar gezet en bekwaam uitgevoerd. Het idee van eindeloos een bepaald punt in iemands leven constant herleven kan al snel saai worden, maar de serie weet het door allerlei wendingen toch telkens interessant te houden. Het kost wel een paar afleveringen om echt in het ritme te komen, waaronder een grote wending in het verhaal die al is gespoiled als je de trailer hebt bekeken.

Ondanks het goed in elkaar gezette verhaal laten de karakters te wensen over. De serie is compleet gefocust op twee karakters, en geen van beide komen goed genoeg over om de serie te kunnen dragen. Het contrast tussen de twee karakters is nogal groot. Nadia is, met opzet, een erg over de top karakter tegenover. Daar staat het erg eentonige karakter tegenover dat later mee komt spelen. De chemie van beide blijft niet interessant genoeg om vier uur lang naar te kijken. Op een gegeven moment beginnen ze beiden eentonig over te komen, wat toch een stukje wegneemt van het verhaal.

Russian Doll

De karakters hebben ook beiden een centraal conflict dat constant wordt herbekeken, maar eigenlijk te saai is in de context van deze serie. De conflicten hadden wel wat origineler mogen zijn in een verhaal dat per definitie zo “out-of-the-box” is. De chemie tussen de hoofdrolspelers was dan ook niet bepaald indrukwekkend, en voelde wat mij betreft wat geforceerd. Het werd wel beter naarmate de serie door bleef gaan, maar tegen de tijd dat de laatste afleveringen werden bereikt, was het al te laat.

De conflicten hadden wel wat origineler mogen zijn.

De laatste twee afleveringen waren wel absoluut de beste afleveringen van de serie, en zeker niet slecht. Alles komt eindelijk samen en er begint meer voorwaartse beweging in de serie te komen, beginnend met aflevering 6. Het verhaal was altijd al intrigerend, maar begint hier pas tot een echt hoogtepunt te komen. Voor een serie die zo gedreven wordt door de verhaallijn in plaats van de karakters, is dat een beetje aan de late kant. De “hook” had wel eerder mogen komen. De finale is erg charmerend en laat een goede laatste indruk vallen.

Verder is de productie piekfijn, maar mist het wat ambitie. Het ziet er visueel aantrekkelijk uit, al is het niet bepaald indrukwekkend. Het is natuurlijk wel lastig om een serie met dit concept interessant te houden in de cinematografie, aangezien dezelfde plekken vele keren bezocht zullen worden, maar iedereen doet hier duidelijk zijn of haar best. De make-up en kostuum afdelingen hebben ook goed werk geleverd. Alle karakters hebben een eigen uiterlijk dat goed bij ze past, en niet uiterst saai wordt om vier uur lang naar te moeten kijken.

Is het dus de nieuwe grote serie van Netflix? Misschien. Er is hier zeker genoeg om de aandacht van vele mensen te krijgen. De serie zal misschien meer moeite hebben met het behouden van deze aandacht. Het is veel te gedreven door plot voor eigen bestwil, maar het interessante concept maakt veel goed. Een tweede seizoen is zeker niet nodig. Ik zie geen reden dit verhaal te vervolgen, tenzij de makers van de serie er mogelijk een anthologieserie van willen maken. Als dat het geval is, hoop ik dat de volgende keer meer aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van de hoofdrollen en een wat interessanter centraal conflict wordt gekozen. Niettemin, Russian Doll is een intrigerende, korte binge waar iedereen in ieder geval wat interessants in zal vinden. Het is alleen helaas niet van de kwaliteit waarop ik had gehoopt.

Over de auter, Matthijs Lardé

Matthijs Lardé
Matthijs Lardé kijkt inmiddels al jarenlang televisie, en er blijkt nog geen einde in zicht. Aangezien hij bomvol zit met meningen over televisieseries was het schrijven van reviews over één van zijn favorite hobby's een logische volgende stap. Hij heeft geen voorkeur voor bepaalde genres en probeert zich zoveel mogelijk open te stellen voor alles wat er maar wordt geproduceerd. Hiernaast vindt hij ook het bekijken van films en het spelen van videospellen een leuke tijdsbesteding, zolang er altijd maar een goed verhaal in zit.
Bekijk profiel van Matthijs Lardé