Salem - Eerste aflevering
5.5
Anonymous geeft Salem - Eerste aflevering een 5.5.

Salem - Eerste aflevering

Salem is gebaseerd op de heksenprocessen in Massachusetts in de zeventiende eeuw. Deze heksenprocessen waren een reeks verhoren en veroordelingen van mensen die beschuldigd werden van hekserij. Kijkers die enig historisch besef hebben of bekend zijn met dit donkere stukje geschiedenis kunnen Salem gerust overslaan. Ik zelf heb er geen problemen mee, maar voor kijkers die dat wel hebben: Salem is niet echt historisch accuraat en je kunt goed zien waar de serie dingen aandikt.

Salem wil haar licht laten schijnen op deze periode en centraal staan Mary Sibley (Janet Montgomery, Downtown Abbey) en John Alden (Shane West, Nikita). Eerstgenoemde is de meest invloedrijke vrouw in Salem, laatstgenoemde is haar oud-geliefde en een veteraan die, na gediend te hebben, terugkeert in Salem. Bij terugkomst treft John een totaal andere Mary en een Salem dat in de ban is van heksenprocessen. Er hangt een donkere sluier over de gemeenschap en John merkt meteen dat er een machtsstrijd gaande is.

Een aanvankelijk sceptische John wil eerst niks weten van het woord 'heksen' en bovennatuurlijke praktijken, totdat hij met eigen ogen getuige is van iets onverklaarbaars. Het wordt er ook niet beter op wanneer John erachter komt dat iedereen in Salem zo haar eigen agenda heeft. En Salem is een gevaarlijke plek wanneer je de machthebbers in de weg staat. Aan het eind van de pilot wordt duidelijk dat John het niet alleen zal moeten opnemen tegen de bepalende spelers in Salem, maar óók tegen 'zijn' Mary.

De mythologie en het verhaal van Salem is de moeite waard. Ook zorgt de serie ervoor dat je erachter wil komen hoe Mary zo machtig is geworden en wat zij daar voor heeft moeten doen en laten. Salem geeft al hints dat zij min of meer haar ziel heeft moeten verkopen en dat zal, natuurlijk, niet zonder prijs zijn. Zoals wel vaker in dit soort series wordt het duidelijk dat macht corrumpeert en vooral in Salem lijkt macht niet alleen een illusie, maar ook een desillusie.

Wat intrigeert aan de pilot is dan ook echt het tijdsbeeld. Het is een tijd waarin je zomaar beschuldigd kon worden van hekserij en waar je verketterd werd voor simpele basale behoeften. De paranoia, de onzekerheid en de onzekere sociale verhoudingen die daarmee gepaard gaan, moet de grootste troef zijn van Salem. Dat, en het gekonkel en de stiekeme allianties die de spelers in de pilot met elkaar aangaan. Salem is een wereld waar je je ogen open moet houden en op je hoede moet zijn, en dat kan boeiende televisie opleveren.

Het concept is dus niet verkeerd, maar degenen die dat verhaal moeten vertellen zijn heel wat problematischer. Shane West is echt zo zwaar pijnlijk miscast, dat ik mij regelmatig afvroeg hoe hij aan deze rol is gekomen. West is al niet de meest boeiende acteur en dat wordt hier pijnlijk duidelijk. In periodeseries wordt er ander soort acteerwerk (zowel fysiek als verbaal) verwacht omdat de dialogen pompeuzer en zwaarder zijn. West komt hierin helemaal niet uit de verf.

Ook de overige casting laat te wensen over. Ashley Madekwe (Revenge) speelt hier de rol van Tituba en als kijker merk je dat zij het accent wat zij hier gebruikt niet consistent aanhoudt en dat is storend. Maar ook Montgomery moet nog bewijzen dat zij deze rol kan dragen. Ze kijkt in de pilot regelmatig zwoel en mysterieus, maar echt overtuigen doet zij ook niet. Salem heeft voor de grotere rollen vooral mooie mensen verzameld, maar heeft er niet over nagedacht of zij deze rollen goed naar het scherm kunnen vertalen.

En dat is jammer, want de ambiance is er en de sfeer/setting van de serie is echt niet onaardig. De toon die deze pilot kiest kan ik waarderen, maar misschien de kijker die het niet zo heeft met dit soort genreseries wat minder. Salem is echt een serie die de een top kan vinden en de ander helemaal niks. Vooral door de punten die (nog) niet werken en wat niet werkt domineert vooralsnog. Kunnen de hoofdrolspelers meer groeien in hun rol? En, kunnen de makers dit gegeven, met deze zwakke schakels, een heel seizoen in stand houden?

Salem is een twijfelachtig gevalletje en dit zou weleens in verdere afleveringen helemaal mis kunnen gaan, maar probeer in ieder geval de pilot. Er zijn elementen die zeker goed te doen zijn voor liefhebbers van het genre en de eerste aflevering van de eerste gescripte serie van de zender WGN trok zeer behoorlijke kijkcijfers. Ik zou zeggen geef het een paar afleveringen, want in de aankomende afleveringen moet de serie zich gaan bewijzen en krijg je een beter beeld of deze pilot alles is wat Salem heeft te bieden, óf er meer in zit.

Over de auter, Anonymous