Pascal Jans geeft "SAS: Rogue Heroes - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Pascal Jans op 13 januari 2023.
5
0

SAS: Rogue Heroes - Seizoen 1

Wie zegt dat geschiedenis saai is heeft overduidelijk nog geen kennisgemaakt met SAS: Rogue Heroes. Laat je meeslepen in een wonderbaarlijk, maar waarheidsgetrouw verhaal.

SAS: Rogue Heroes vertelt in gedramatiseerde vorm hoe eigenzinnige Britse militairen in de Noord-Afrikaanse woestijn de beste speciale eenheid van de wereld vormden in de donkerste dagen van de Tweede Wereldoorlog. De serie bevat weliswaar de nodige fictieve elementen, maar aan het begin van iedere aflevering wordt aangegeven dat juist de meest onwaarschijnlijke gebeurtenissen op een waargebeurd verhaal zijn gebaseerd. Tel daarbij op dat Steven Knight, bekend van Peaky Blinders, betrokken is bij deze serie wat daardoor resulteert in een uiterst vermakelijke serie.

Het verhaal begint in de zomer van het jaar 1941 in Caïro. De Duitsers zijn lastig vat op te krijgen en niemand heeft een idee om dit tij te kunnen keren. De Britten incasseren klap na klap en zijn radeloos. Ondertussen word je als kijker geïntroduceerd aan de hoofdpersonen Jock Lewes (Alfie Allen, Game of Thrones), David Stirling (Connor Swindells, Sex Education) en Paddy Mayne (Jack O’Connell, Godless). David komt na een mislukte oefening op het idee om een speciale commando-eenheid op te richten die diep achter de vijandelijke linies zou kunnen opereren. De leidinggevenden staan niet gelijk te springen en hebben weinig vertrouwen in dit concept, maar hij krijgt toch toestemming om een poging te wagen. Dit is het begin van het ontstaan van een nieuwe Britse eenheid, de Special Air Service.

Het concept klinkt veelbelovend, maar in het begin valt er nog aardig wat bij te schaven aan de uitvoering. De eerste missie vindt plaats tijdens een hevige storm en het zou zeer verstandig zijn de missie af te blazen. Parachutespringen tijdens deze omstandigheden is levensgevaarlijk, maar zo onbevangen als ze zijn gaan ze er vol voor. Deze beslissing resulteert in een complete mislukking waarbij veel soldaten om het leven komen.

SAS: Rogue Heroes
© BBC One

Na deze gebeurtenissen pakken de mannen het een stuk beter aan en blijkt het concept uitermate effectief te zijn. De geheime en gewaagde militaire missies zijn een genot om naar te kijken. Ze weten de vijand op een eigenzinnige manier te verrassen en heel erg pijn te doen. Dit alles wordt aangevoerd met een geweldige soundtrack. Het contrast van het tijdperk waar de serie zich in afspeelt en de bij vlagen aparte muziekkeuze komt heel bekend voor als je de maker van deze serie kent. Steven Knight slaagt er in om de muziek daadwerkelijk te laten bijdragen aan de manier waarop jij als kijker de serie beleeft en dat is een groot compliment.

De missies waar het over gaat in deze serie beginnen pas in de derde aflevering. Hierdoor heb je al bijna twee uur aan introductie achter de rug. Die tijd wordt goed benut door je als kijker kennis te laten maken met de personages. Tegelijkertijd is het zonde om van een zesdelige serie daar twee afleveringen de tijd voor te nemen. Voor mijn gevoel had dit prima in één aflevering gekund. Overigens is dit één van de weinige kritische noten die ik kan kraken over deze serie. Voor de rest zijn de locaties oogstrelend en wordt de tijdsgeest zo goed mogelijk weergegeven qua kleding, wapens en vervoersmiddelen.

Zijn onorthodoxe trainingsmethodes zijn één van de hoogtepunten van deze serie

De absolute uitblinker van de serie is Jack O’Connell als de excentrieke Paddy Mayne. Hij komt over als een stereotype Ierse botte vechtersbaas, maar heeft ook naarmate de serie vordert innerlijke conflicten. Het liefst wil hij voorop in de strijd, maar op een gegeven moment wordt hij de aangewezen persoon om soldaten te gaan trainen. Zijn onorthodoxe trainingsmethodes zijn één van de hoogtepunten van deze serie.

SAS: Rogue Heroes werd in eerste instantie benaderd als miniserie, maar inmiddels is duidelijk dat er een tweede seizoen aan zit te komen. Dit is zeker geen straf, want deze serie zit goed in elkaar. Je krijgt als kijker op een unieke en zeer vermakelijke manier geschiedenislessen voorgeschoteld en dat kan ik alleen maar toejuichen.
Volg SAS: Rogue Heroes
Episode 6
Episode 6