7.5
Wichita van Rijkom geeft "Sausage Party: Foodtopia - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 16 augustus 2024.
1
0

Sausage Party: Foodtopia - Seizoen 1

Sausage Party: Foodtopia is het humoristische vervolg op de animatiefilm Sausage Party. De serie volgt het voedsel uit de Shopwell’s supermarkt nadat zij de mensheid hebben uitgeroeid en de wereld hebben veroverd.

In 2016 verscheen de animatiefilm Sausage Party in de bioscopen. Deze comedy was, ondanks zijn schattige voorkomen, ontwikkeld voor volwassenen en zocht duidelijk de grenzen op. Het bleek een groot succes en een vervolg kon daarom niet uitblijven. Deze zomer is Sausage Party: Foodtopia op Amazon Prime Video verschenen, een achtdelige serie die verder gaat waar de film eindigde. Hoe vergaat het de voedingsmiddelen uit de supermarkt nu en wat zijn hun toekomstdromen nu ze de mensheid hebben verslagen?

Aflevering drie was voor mij een hoogtepunt wat humor betreft, maar ik denk dat menigeen aflevering zes niet snel zal vergeten.

Het verhaal van Sausage Party: Foodtopia begint enkele dagen na de evenementen die zich in de film afspeelden. Het voedsel heeft de supermarkt verlaten, ze zetten hun eerste stappen buiten en dopen de wereld om tot Foodtopia. Worstje Frank (Seth Rogen, Freaks and Geeks) en broodje Brenda (Kristen Wiig, Palm Royale) zijn nog altijd de leiders van de opstand en hebben geen halve maatregelen genomen bij het uitroeien van de mensheid. Nu de buitenwereld ook van hen is vieren ze feest en dat gebeurt uiteraard op de gebruikelijke manier. De orgie waarmee de animatiefilm eindigde wordt minstens zo extreem voortgezet wat de toon gelijk zet.

Van hondenvoerzakken tot eieren, en cupcakes tot stukken fruit, het komt allemaal tot leven in Sausage Party: Foodtopia. Ook de kleine worst Barry (Michael Cera, Life & Beth) is weer van de partij en lijkt wat te zijn losgeslagen. Hij snakt naar adrenaline in zijn leven en mist wat spanning nadat de strijd met de mensen is afgelopen. Sammy Bagel Jr. (Edward Norton, Extrapolations) is op zijn beurt in diepe rouw na het overlijden van zijn partner Lavash (David, Krumholtz, Numb3ers). Hij probeert op zijn eigen manier het verlies te verwerken, maar dit doet zijn karakter soms geen goed. De arrogante en egocentrische sinaasappel Julius (Sam Richardson, Veep) weet al gauw een imperium op te bouwen in Foodtopia. Hij wil absolute macht en rijkdom en lijkt voor niets of niemand te willen wijken om dat te bereiken.

Sausage Party: Foodtopia
© Prime Video

Dat er een sterrencast achter de serie zit valt niet aan te ontkomen. Als er niet zoveel verwijzingen zouden zijn naar het voorkomen van de personages zou je haast vergeten dat dit animatiefiguren betreft. Ook de verwijzingen naar hedendaagse thema’s zijn leuk verwerkt in het script. Zo worstelt Foodtopia met dezelfde problemen als de mensenwereld. Wanneer blijkt dat nog één mens, Jack (Will Forte, The Last Man on Earth) de grote strijd heeft overleeft, wordt deze gekidnapt door het voedsel in hun zoektocht naar antwoorden. Wat is immers die stortvloed aan water die ineens uit de lucht lijkt te komen? En hoe bescherm je jezelf tegen die vliegende moordmachines die uit het niets eten van de grond af plukken?

Sausage Party: Foodtopia is een serie die niet heel gemakkelijk te bekijken is zonder de film te hebben gezien. Het kan wel maar als kijker mis je bepaalde verwijzingen wanneer je alleen de serie kijkt. Toch kan dit ook een voordeel zijn, want één minpunt van de serie vond ik de vele gelijkenissen met de film. Grappen die al in de film gemaakt werden, worden hergebruikt en het verrassingselement mist op momenten omdat er al zoveel absurditeiten voorbij zijn gekomen. Ik had graag wat meer creativiteit gezien gedurende de afleveringen op dat vlak want dat had het verhaal zeker goed gedaan.

Fans van de film zullen waarschijnlijk smullen van dit vervolg maar de humor en stijl van vertellen zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen.

Aflevering drie was voor mij een hoogtepunt wat humor betreft, maar ik denk dat menigeen aflevering zes niet snel zal vergeten. Al is dit alleen al vanwege het feit dat deze aflevering start met een waarschuwing vanwege de thema’s en expliciete beelden die gedurende deze aflevering te zien zullen zijn. Hoewel het verhaal alle kanten op gaat is er wel een duidelijke rode draad, namelijk de ontwikkeling van Foodtopia. Het Sausage Party: Foodtopia draait om bizarre omstandigheden en de humor, maar toch is er ook ruimte voor drama. Ik vind het bijzonder dat het de makers is gelukt dit betekenisvol over te brengen tussen alle grappen en grollen door.

Sausage Party: Foodtopia is een serie voor een hele specifieke doelgroep. Fans van de film zullen waarschijnlijk smullen van dit vervolg, maar de humor en stijl van vertellen zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen. Een tweede seizoen is al in ontwikkeling en persoonlijk denk ik dat er nog wel materiaal over is om meer seizoenen mee te vullen. Kwalitatief is dit vervolg lang niet zo goed als de film, maar het is zeker een goede poging om het verhaal voort te zetten. Dat de afleveringen maar een half uur per stuk duren is wat mij betreft een pluspunt. Het is niet te langdradig maar er blijft toch genoeg tijd over om het verhaal te vertellen. Er is nog ruimte voor verbetering, maar al met al geef ik dit seizoen toch een ruime voldoende.

Sausage Party: Foodtopia
© Prime Video
Volg Sausage Party: Foodtopia