9
Leoni Jansen geeft "Scandal - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Leoni Jansen op 5 september 2013.
0
0

Scandal - Seizoen 1

Mijn favoriete serie aller tijden is The West Wing en ik ben nog steeds op zoek naar een waardige vervanger of opvolger. Vorig jaar heb ik een tijdje door Australië gereisd en na zes weken zonder tv werden op een regenachtige avond de afkickverschijnselen voor deze serieverslaafde te hevig. Ik dacht, laat ik eens kijken welke series ze hier zoal uitzenden, en ik begon een zaprondje. Ik viel midden in een aflevering van Law & Order en tijdens de commercial kwam er een promo filmpje van Scandal voorbij. Helemaal in mijn straatje; een politiek drama in de Verenigde Staten. Ik besloot meteen dat als ik na mijn vakantie thuis was, ik die serie uit moest proberen. Ik heb alle zeven afleveringen van het eerste seizoen in twee dagen gekeken, om vervolgens meteen seizoen twee te kijken. Verslavend goed!

Scandal is een dramaserie die zich afspeelt in Washington DC. Hoofdpersoon Olivia Pope (gespeeld door Kerry Washington, Boston Legal) is een voormalig hoofd communicatie van het witte huis en is nu voor zichzelf begonnen in een adviesbureau voor bekende, welgestelde klanten die met een mogelijk schandaal zitten. Dit wordt ook wel crisismanagement genoemd. Denk aan overspelige senatoren, zonen van rijke families die het niet zo nauw nemen met de wet, etcetera etcetera.

De rode draad in dit eerste seizoen is de (vermeende) affaire tussen de president en een stagiaire. Zoals de geschiedenis ons leert kan dit in de media grote gevolgen hebben. Olivia krijgt bij het crisismanagement hulp van Quinn Perkins (Katie Lowes, Easy Money), Harrison Wright (Columbus Short, Studio 60 on the Sunset Strip), Abby Whelan (Darby Stanchfield, Jericho), Stephen Finch (Henry Ian Cusick, Lost) en Huck (Guillermo Díaz, Weeds), die ieder zo hun eigen gebruiksaanwijzing en (donker) verleden hebben.

Olivia Pope en President Grant hebben naast een voormalige werkrelatie nog steeds een persoonlijke relatie en dat geldt ook voor Olivia en andere leden van de witte huis staf. Dit leidt tot intriges, politiek in achterkamertjes en een mooie blik in de keuken van het bespelen van de media en het publiek. Daarnaast krijg je goed mee hoe Olivia en haar collega’s worstelen met hun integriteit en wat ze moeten doen voor de cliënten die bij hen voor begeleiding komen.

Laat je niet afleiden doordat het van de maker van Grey’s Anatomy is, Shonda Rhimes. Deze serie is absoluut niet zoetsappig. De spanning is meer onderhuids en bouwt aflevering voor aflevering op. En net als je denkt, nu weet ik hoe het in elkaar zit, komt er een twist in het verhaal. Deze serie is dan wel geen West Wing maar is bij mij wel met stip binnengekomen in mijn top vijf. Ik kan eigenlijk niet wachten tot het derde seizoen in oktober begint.
Volg Scandal
Over a Cliff
Over a Cliff