Secret City - Seizoen 1
7.5
Anonymous geeft Secret City - Seizoen 1 een 7.5.

Secret City - Seizoen 1

Deze politieke complottheorie-serie, die zich afspeelt in Australië, is met zijn zes afleveringen heerlijk om weg te kijken en grijpt je vrijwel direct in de eerste aflevering. In tegenstelling tot de standaard Amerikaanse series waarbij altijd de samenzweringen met Rusland plaatsvinden, gaat het in deze serie om Australië versus China.

Het begint allemaal met een scène van een jonge jongen die wegrent voor een aantal mannen. Hij rent op een brug en wil over de reling springen; voordat hij dit doet, slikt hij een sim-kaartje in. De volgende ochtend vindt de politie hem met opengesneden lichaam op de oever van de rivier. In deze rivier is de journalist Harriet Dunkley (Anna Torv, Fringe) aan het roeien en zij gaat kijken wat er aan de hand is (waarbij ze tevens stiekem een paar foto's met haar mobiele telefoon maakt).

Secret City
© Showcase

Harriet gaat op onderzoek uit als de verklaring wordt afgegeven dat de jongen verdronken lijkt te zijn en de foto's van zijn opengesneden lichaam van haar mobiel gewist worden door middel van een hack.
Waar in eerste instantie een luchtje aan lijkt te zitten, blijkt later een stinkende beerput te zijn. Harriet werkt samen met haar ex-man Kim Gordon (Damon Herriman,Justified). Kim is nu een goede vriendin, hij heeft zich na de scheiding namelijk laten transformeren in een vrouw. Zij is tevens agent bij de geheime dienst van Australië, wat erg van pas komt voor Harriet.

Klassiek in dit soort series zijn de verbanden met de politiek. Voor de kijker is het in eerste instantie onduidelijk wie nu het beste voorheeft met wie. En zoals vaker in dit type series wordt het beeld bijgesteld in de loop van de afleveringen. Het is niet wat het lijkt. Toch verveelt dit absoluut niet in Secret City, dit komt mede door de acteurs. Zij zijn allen stuk voor stuk erg goed en passen perfect in de rollen.

Secret City heeft zoals hierboven aangegeven slechts zes afleveringen, wat jammer is want ik had nog even door willen kijken. Op IMDB wordt aangegeven dat er in oktober van dit jaar een tweede seizoen komt.

Over de auteur, Anonymous