7.5
Pascal Jans geeft "Secret Invasion - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Pascal Jans op 23 juni 2023.
6
0

Secret Invasion - Eerste aflevering

Op een aanstaande invasie van vorm veranderende wezens zit niemand op te wachten. Gelukkig schiet Nick Fury in Secret Invasion te hulp om dit te voorkomen, maar wie is er door mogelijke gedaanteverwisselingen nog te vertrouwen?

In de afgelopen periode zijn niet alle Marvel-series even succesvol gebleken. Toch ziet Marvel nog steeds potentie in deze formule. Ze voerde een aantal aanpassingen door om fans tegemoet te komen. Het voornaamste kritiekpunt is de frequentie waarmee content op ons afkomt en de daarmee gepaarde wisselende kwaliteit die dit met zich meebrengt. Om het tij te keren heeft Marvel de frequentie teruggeschroefd aangezien Secret Invasion pas de eerste Marvel-serie van dit jaar is. Daarnaast maken ze gebruik van gelouterde acteurs die weten wat kwaliteit leveren is. Dit pakt in de eerste aflevering van Secret Invasion meteen al aardig goed uit.

In de nieuwe Marvel-serie Secret Invasion, die zich afspeelt in het huidige MCU, hoort Nick Fury (Samuel L. Jackson, The Last Days of Ptolemy Grey) van een clandestiene invasie van de aarde, door een factie van vorm veranderende Skrulls. Fury voegt zich bij zijn bondgenoten, waaronder Everett Ross (Martin Freeman, Breeders), Maria Hill (Cobie Smulders, Stumptown) en de Skrull Talos (Ben Mendelsohn, The Outsider (2020)), die een leven voor zichzelf op aarde heeft opgebouwd. Samen racen ze tegen de klok om een dreigende Skrull-invasie te dwarsbomen en de mensheid te redden.

Secret Invasion
© Disney+

Nick Fury heeft de Skrulls lang geleden een eigen thuis beloofd. Een planeet waarop hun soort vredig een leven kan gaan opbouwen. Deze belofte heeft Fury echter tot op heden niet waar kunnen maken en sommige Skrulls zijn hier in de loop der jaren opstandig van geworden. Er zijn nu aanwijzingen dat de Skrulls de aarde hebben uitgekozen om als nieuwe verblijfplaats te laten fungeren. Om deze invasie te voorkomen keert Fury, na een lange afwezigheid, weer terug op aarde.

Zodra Fury herenigd is met een aantal bondgenoten begint het verhaal op gang te komen. In de eerste aflevering zijn gelijk wat spannende achtervolgingen en vuistgevechten te bewonderen. Dit alles om er achter te komen wie van plan is om de aarde te overmeesteren. Een eerste aanzet daartoe volgt door ingewonnen informatie dat er een potentiële aanslag zal worden gepleegd. Deze aanslag willen onze Marvel helden koste wat kost zien te voorkomen, maar dat krijgt gelijk een schokkende wending.

Secret Invasion
© Disney+

De acteurs leveren uitstekende acteerprestaties af. Samuel L. Jackson blijft toch keer op keer bewijzen dat hij een doorgewinterde acteur is. Vanaf het eerste moment dat hij in beeld verschijnt tilt hij de serie met zijn charismatische uitstraling moeiteloos naar een hoger niveau. Hij laat deze keer ook de kwetsbare kant van Nick Fury naar voren komen. Hij is fysiek en mentaal niet helemaal meer de Fury die wij kennen. Ik ben benieuwd hoe dit zich in de serie verder zal ontvouwen.

Zijn tegenspelers mogen er ook zijn. Nieuwkomer G’iah (Emilia Clarke, Game of Thrones) wordt in de eerste aflevering al geïntroduceerd. Ik heb het gevoel dat zij een belangrijke rol kan gaan vertolken. Daarnaast zien we nieuwkomers Sonya Falsworth (Olivia Colman, Broadchurch) en Gravik (Kingsley Ben-Adir, High Fidelity) voorbij komen. Aan welke kant deze personages toebehoren is voor nu nog gissen, maar dat is met nagenoeg iedereen het geval. Dat maakt Secret Invasion interessant om naar te kijken.

Als het deze kwaliteit vast weet te houden dan denk ik dat wij hier met één van de beste Marvel-series tot nu toe te maken hebben.

Al met al beloofd de eerste aflevering van Secret Invasion veel goeds. Uiteraard was dit nog maar het opzetten van een verhaal, maar ik ben benieuwd hoe dit verhaal zich gaat ontwikkelen. Doordat de Skrulls in iedere gedaante kunnen veranderen ben je als kijker continu aan het afvragen of diegene het zelf is of een Skrull in vermomming. Deze spanning en de goede cast zorgen er voor dat ik uitkijk naar de rest van de afleveringen. Als het deze kwaliteit vast weet te houden dan denk ik dat wij hier met één van de beste Marvel-series tot nu toe te maken hebben.
Volg Secret Invasion
Home
Home