See - Seizoen 2
8.5
Dave Scholting geeft See - Seizoen 2 een 8.5.

See - Seizoen 2

Het eerste seizoen van See keek al heerlijk weg met zijn goede casting en prima vechtscènes. Het tweede seizoen doet er zowaar nog een tandje bij.
Het tweede seizoen van See kent een aantal nieuwe personages ten opzichte van het debuutseizoen. De grootste en belangrijkste toevoeging hierbij is Dave Bautista. Deze acteur ken je waarschijnlijk voornamelijk uit de Marvel-filmserie Guardians of the Galaxy. Daarin speelt hij het behoorlijk zwijgzame personage Drax, één van de Guardians. In die filmrol heeft Bautista nauwelijks tot geen tekst. Verder heb ik weinig gezien qua acteren van deze voormalig professioneel worstelaar. Ik was dan ook zeer benieuwd hoe hij het er af zou brengen als Edo Voss, de broer van hoofdpersonage Baba Voss (Jason Momoa, Game of Thrones). En ik moet eerlijk zeggen, hij speelt deze rol met verve. Bautista is misschien niet de beste acteur die rondloopt in Hollywood, maar deze rol zit hem in ieder geval als gegoten. Het is daarom ontzettend jammer dat Bautista niet meedoet in het volgende seizoen van de fantasyserie. Althans, voor zover bekend is dan.

Een andere nieuw gezicht dat we tegenkomen is Edo's rechterhand, Wren (Eden Epstein, Sweetbitter). Wren is erg loyaal naar haar baas toe, maar houdt intussen wel een groot geheim voor hem verborgen. Een geheim waarvoor ze zelfs voor haar leven zou moeten vrezen, mocht Edo hierachter komen. Daarnaast komt de loyaliteit van Wren in gevaar wanneer zij romantische gevoelens krijgt voor een familielid van de gebroeders Voss. Enerzijds gelooft Wren volledig in de strijd die Edo voert tegen zijn broer. Ze vindt het rechtvaardig wat haar baas doet en zij staat hem dan ook op diverse fronten bij. Anderzijds begint zij gevoelens te ontwikkelen die Wren doen twijfelen of het misschien niet beter is om vrede te sluiten met Boba Voss en zijn mannen. Edo heeft echter zo'n grote haat richting zijn broer dat dit er hoogstwaarschijnlijk niet in zit. Hij zou Baba het liefste dood zien vanwege gebeurtenissen uit hun verleden. Wren staat in tweestrijd en zal dus moeilijke keuzes moeten maken.

Zelfs haar eigen familieleden zijn dit seizoen niet veilig voor de grillen van Sibeth

Aan het eind van het eerste seizoen kwamen de kijkers erachter dat ook Baba's vrouw, Maghra, niet helemaal degene was die zij stelde te zijn. Maghra (Hera Hilmar, The Romanoffs) bleek namelijk de zus van koningin Sibeth te zijn en heeft dit jarenlang voor iedereen verborgen gehouden. De koningin zelf had intussen haar onderdanen al die tijd voorgehouden dat haar jongere zus was gestorven. Dit seizoen zien we hoe de hereniging tussen de twee zussen uitpakt. Maghra heeft in ieder geval haar handen vol aan haar labiele, valse zus Sibeth (Sylvia Hoeks, Overspel). Daarnaast ontdekt zij dat Sibeth een grote leugen verspreid heeft, wat zomaar eens kan resulteren in een oorlog tussen haar volk en dat van de machtige, oorlogszuchtige Edo Voss. Sibeth blijkt niet alleen erg labiel te zijn, maar vooral ook erg gevaarlijk. Zo deinst zij er niet voor terug om mensen te gebruiken, te misbruiken of gewoon een kopje kleiner te maken. Zelfs haar eigen familieleden zijn dit seizoen niet veilig voor de grillen van Sibeth.

De actiescènes zijn er in dit seizoen nog beter op vooruit gegaan dan in het vorige seizoen. Had het eerste seizoen van See nog voornamelijk één-op-één vechtscènes, dit seizoen zien we veel meer actiescènes met grote groepen die bloederig tegen elkaar strijden. Het is er duidelijk aan af te zien dat See een aardig budget tot zijn beschikking heeft. Een budget dat over de gehele linie dan ook zeer goed gebruikt wordt. Ook wat betreft de omvang van het verhaal komt het steeds dichter in de buurt van een serie als Game of Thrones. In mijn recensie over het eerste seizoen van See vergeleek ik de serie al met die fantasy-topper. Na het zien van het tweede seizoen is die mening niet veranderd. Dat is mede te danken aan de nieuwe gezichten die dit seizoen geïntroduceerd worden, maar ook vooral vanwege de nieuwe allianties die gemaakt worden tussen bepaalde personages. Het maakt het allemaal nog meer interessanter om naar te kijken. Toegegeven, Game of Thrones had véél meer personages en een veel groter omvattender verhaal. See doet echter met een minder grote cast en een minder budget toch aardig zijn best om de vergelijking op bepaalde vlakken te rechtvaardigen.

Personages die voorheen nog tegenover elkaar stonden, moeten dit seizoen noodgedwongen met elkaar samenwerken vanwege gezamenlijke belangen

Personages die voorheen nog tegenover elkaar stonden, moeten dit seizoen noodgedwongen met elkaar samenwerken. Tussen andere personages lopen de spanningen juist steeds meer op. Er worden plannen gesmeed achter elkaars rug om de ander te dwarsbomen of om juist op die manier de vrede te kunnen bewaren. In het eerste seizoen was de rode draad van het verhaal dat er een tweeling geboren werd dat kon 'zien' in een wereld waarvan iedereen door een virus blind geworden was. De tweeling is intussen jongvolwassen en het verhaal concentreert zich nu op zoveel meer dan alleen dat ene gegeven. Dit alles zorgt ervoor dat het verhaal van See steeds uitgebreider en rijker wordt. Aan het eind van dit tweede seizoen nemen we helaas ook afscheid van enkele personages. Van sommige personages is dat prima, maar van andere personages is het toch wel erg jammer. En dan kent het seizoen ook nog eens een schokkend einde voor één personage dat je vooraf niet helemaal ziet aankomen. Gelukkig zien we de meeste personages wél weer terug in het derde seizoen dat al door AppleTV+ is aangekondigd. Ik kan niet wachten op meer van See in ieder geval.

Over de auter, Dave Scholting

Dave Scholting
Dave Scholting is een veertiger en woont in Wijchen. Sinds 2018 is hij lid van MijnSerie.nl en schrijft sindsdien ook recensies voor de website. Sinds kort is Dave ook redacteur voor MijnSerie.nl. Het schrijven van nieuwsberichten over series is een leuke bezigheid voor hem. Dave is al vanaf jongs af aan een groot liefhebber van tv-series en heeft er dan ook al aardig wat gezien. Hij heeft intussen een abonnement op zo'n beetje iedere streamingdienst. Van Netflix tot Videoland en van HBO Max tot Disney+. Hij zou echter het liefste zien dat er één streamingsservice zou komen waar je álles op zou kunnen zien in plaats van dat het nu zo versnipperd is. Andere hobby's van Dave zijn films, muziek, reizen en lekker eten. Het recenseren en het schrijven van nieuwsartikelen over tv-series voor MijnSerie.nl doet Dave als hobby naast zijn werk en hij vindt dit een geweldig platform om er ervaring op te doen. Favoriete tv-series van hem op dit moment zijn The Boys, The Crown, The Handmaid's Tale en nog veel meer. Ondanks dat hij al veel series volgt en eigenlijk te weinig tijd heeft, is Dave altijd op zoek naar nog meer goede tv-series om zijn kijklijst verder mee uit te breiden.
Bekijk profiel van Dave Scholting