7
anonymous geeft "Sense8 - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 19 juni 2015.
0
0

Sense8 - Seizoen 1

De meeste Amerikaanse series worden ontwikkeld aan de hand van een goed idee dat in de eerste aflevering, de pilot, voor ons als kijker verder wordt uitgewerkt. Het maakt fastfood van de meeste moderne series. Het smaakt heerlijk, maar nadat je klaar bent met eten heb je al weer snel honger naar meer. Je wordt als kijker af en toe onvoldoende gevoed en uitgedaagd. Sense8 is verrassend complex.

Nou ja verrassend. De serie is geschreven en geregisseerd door de makers van ‘The Matrix trilogie'. Ik ben elke keer geneigd om ze de Wachowski-broers te noemen, maar één van de twee gaat inmiddels als vrouw door het leven, dus eigenlijk is het broer en zus Wachowski. Het verhaal gaat over 8 mensen die verspreid over de wereld leven, elkaar niet kennen, maar mentaal en emotioneel aan elkaar gelinked worden. In de serie heten deze met elkaar verbonden mensen ‘Sensibles’. Deze 8 mensen: de stoere agent uit Chicago, de getraumatiseerde IJslandse, de criminele Duitser, de Indiase schone, de Koreaanse vechtsportster, de transseksuele Amerikaanse hacker, de Afrikaanse taxichauffeur en de Mexicaanse homoseksuele filmster zijn van het ene op het andere moment tot in de kern met elkaar verbonden. Ze spreken niet alleen elkaars taal, kunnen hun specialiteiten inzetten om de ander te helpen, maar voelen het ook als de ander ze nodig heeft. De serie heeft behalve een filosofische inslag soms ook idiote scenes, zoals je die kunt verwachten in een Tarantino-film. Dat absurde komt voor een deel voort uit het basisgegeven van de verhaallijn, namelijk mensen kunnen in en uit elkaars leven stappen en op grote afstanden met elkaar communiceren alsof ze naast elkaar staan. Het absurde wordt echter ook nog eens versterkt door de keuzes van de scenes. Zo zit er een scene in de serie waarin seks niet langer afhankelijk is van plaats en iets wordt wat een deel van de 'sensibles' samen beleven.

Het filosofische zit erin dat de film datgene als normaal presenteert dat tegenovergesteld is aan hoe we als mensen in het dagelijks leven functioneren. Eenzaamheid is wat mensen ten diepste met elkaar verbindt. We kunnen door middel van woorden of ons lichaam een connectie aangaan met de ander, maar het is onmogelijk te ervaren en te voelen wat het is om de ander te zijn. In Sense8 wordt er gespeeld met dat gegeven. Deze 8 mensen vormen samen één geheel. Ineens blijken deze mensen en hun levens die zich op duizenden kilometers van elkaar afspelen, meer met elkaar gemeen te hebben dan dat ze van elkaar verschillen. De serie legt in die zin de nadruk op de schoonheid van de mens.

Ben jij een groot voorstander van de serie als fastfood, dan wordt ook jouw honger gestild. Je moet alleen het geduld opbrengen om jezelf langzaam maar zeker het verhaal in te laten trekken. De high kicks, familie-intriges en een geheime organisatie op jacht naar de ‘Sensibles’, ze maken de serie smeuïg genoeg voor elke serie-liefhebber. Een zeven als aanmoediging, ik ben geïntrigeerd, maar iets zegt mij dat het beste van Sense8 nog moet komen.
Volg Sense8
Amor Vincit Omnia
Amor Vincit Omnia