Geschreven door anonymous op 10 juli 2018.
12
0

Sense8 - Gehele serie

"Look, love is not something we wind up, something we set or control. Love is just like art: a force that comes into our lives without any rules, expectations or limitations." —Hernando

Smaken verschillen, en Sense8 is helemaal mijn smaak

Wanneer begin je nu eindelijk eens aan Sense8? Dat is een vraag die menig serieliefhebber mij stelde. De serie stond al een tijd op mijn te-kijken-lijst, dus ik besloot toch maar aflevering één te kijken. Ik wist niet wat ik kon verwachten; ik ben geen liefhebber van Sci-fi, misschien hield mij dat tegen. Ik bedoel; acht mensen verbonden met elkaar door middel van telepathie, dat klinkt behoorlijk vreemd. Terwijl ik de eerste aflevering startte, kon ik niet beseffen dat deze serie met stip op nummer één in mijn lijst terecht zou komen. Ik heb in mijn leven al heel wat series gezien, maar nog nooit een zoals Sense8. Ja, maar Karin, hoor ik je nu denken, Game of Thrones? Outlander? Inderdaad, Sense8 stijgt boven al deze geweldige series uit. Smaken verschillen, en Sense8 is helemaal mijn smaak, en ik denk dat velen met mij er zo over denken.

Een verlaten kerk, een matras en een vrouw. Een pistool, een doos medicijnen en een man die haar troost. Die vrouw is Angelica Turing (Daryl Hannah, Steel Magnolias). De man achter haar vraagt haar of ze de connectie heeft gemaakt. Ze knikt en dan verdwijnt de man. De connectie waarover ze het hebben is de band tussen acht mensen, die elk hun eigen leven leiden op een plek op deze aardbol. Ik stel ze even snel aan je voor. Wolfgang Bogdanow (Max Riemelt, Freier Fall), een Duitse dief en crimineel. Riley Blue (Tuppence Middleton, Black Mirror), is een DJ uit Ijsland. Will Gorski (Brian J. Smith, Stargate Universe), is een politieman uit Chicago. Nomi Marks (Jamie Clayton) een hacker uit Amerika. Sun Bak (Doona Bae) is de dochter van een welgestelde, maar corrupte zakenman uit Korea. Lito Rodriguez (Miguel Ángel Silvestre, Velvet) is een homoseksuele acteur uit Mexico. Kala Dandekar (Tina Desai) is een Indiase vrouw, en als laatste persoon Jela (Paul Ogola), hij is een buschauffeur uit Kenya.

Sense8
Al deze acht mensen zijn met elkaar verbonden, alleen weten ze dat zelf nog niet. Elk van de acht heeft een eigen specialiteit. Zo kan Sun geweldig vechten, komt Will uit elke handboei en Nomi kan inbreken in elk systeem, terwijl Wolfgang toegang heeft tot wapens en kluizen. In de eerste acht afleveringen worden de hoofdpersonen aan je voorgesteld. Helaas vinden sommige kijkers dit verwarrend, waardoor die kijkers afhaken. Maar, geloof mij als ik je zeg: kijk door, kijk vooral door, want het verhaal wordt zo mooi, verdrietig, romantisch, en ongelofelijk knap. Sense8 is een unieke serie, met een uniek verhaal, dat zo goed is uitgewerkt. Geen enkele aflevering is saai, langdradig of niet mooi. Sense8 is ook geen serie die je kijkt, nee Sense8 beleef je. Je bent de negende persoon, die naast deze acht unieke hoofdpersonen mee mag gaan op een avontuur dat zijn weerga niet kent.

Er is geen favoriet personage, dit omdat ze met elkaar verbonden zijn. Dat maakt dat acht unieke mensen, ook één zijn. Ze maken samen dingen mee, zonder fysiek bij elkaar te zijn. Dit zorgt voor emotionele, sexy een soms ook komische momenten. En geef toe, iedereen zou wel iemand willen hebben als back-up. Dat je al je je in een situatie bevindt, een ander jouw moment kan overnemen, erbij aanwezig kan zijn en je zo tot steun kan zijn, zonder dat je echt bij elkaar bent. Sense8 laat je zien dat vriendschap geen grenzen kent, en dat je ook zonder bij elkaar te zijn, je je verbonden kan voelen met een ander mens.

Sense8 werd na seizoen twee gecanceld door Netflix. En als je de cliffhanger ziet, dan is het niet moeilijk te begrijpen dat de fans van de serie massaal protesteerden. Petities werden opgezet, en gelukkig luisterde Netflix. De serie zou afgesloten worden met een film. En ik kan je zeggen, het verhaal is rond. Toch had ik liever gezien dat Sense8 nog een paar seizoenen zou krijgen. Maar, soms is het beter op tijd te stoppen, zodat de serie niet uitgemolken wordt. Ik heb me erbij neergelegd dat er nooit meer een nieuw verhaal zal komen van deze acht. Dat wil niet zeggen dat ik deze acht mensen, die ik in mijn hart heb gesloten, aan de kant zet. Voordeel van Netflix is dat je gewoon nog een keer mag kijken, en ik ga dat zeker doen.
Sense8

Sense8 is liefde

Zoals jullie kunnen lezen ga ik niet teveel in op het verhaal. Dit om elke vorm van spoilers te voorkomen. Ga, als je Sense8 wil gaan kijken, er met een open geest in. Sta open voor alles en laat je meeslepen in de verhalen, de levens, en de dromen van deze acht mensen. Geef de serie de tijd om zichzelf aan je voor te stellen. Leer de mensen kennen die bevriend, verliefd of getrouwd zijn met deze acht. Sense8 is liefde. Een project opgezet door mensen met een grote liefde voor het verhaal. Kijk, als je alles hebt gezien, ook nog even de aftiteling die na de film komt, en laat je verrassen door alle mensen die meewerkten aan Sense8.

Sense8 is te zien op Netflix. De film is de laatste aflevering van seizoen twee. Ik hoop dat jullie net zo genieten van Sense8 als ik dat heb gedaan. Ik wil graag afsluiten met één van de mooiste quotes uit de serie: "Today, I’m marching for that part of me that was once too afraid to march and for all the people who can’t march, the people living lives like I did. Today, I march to remember that I’m not just a me. I’m also a we. And we march with pride."
Volg Sense8
Amor Vincit Omnia
Amor Vincit Omnia