Lucas Verbunt geeft "Shadow and Bone - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Lucas Verbunt op 27 april 2023.
5
0

Shadow and Bone - Seizoen 2

Shadow and Bone keert terug met een succesvol en goedgevuld tweede seizoen. Het plot zal menig lezer van de boeken op het puntje van hun stoel laten verblijven.

Shadow and Bone is terug. De Netflix fantasyserie is na twee jaar terug met een tweede seizoen. De serie, die de populaire Grishaverse-boeken van Leigh Bardugo tot leven wekt, combineert de verhalen van Alina Starkov en The Crows tot een goedgevulde en spannende serie. Waar het eerste seizoen het verhaal rustig inleidt gaat het tweede seizoen er sneller doorheen. Boeken twee én drie van de trilogie worden behandeld en dan wordt daar ook nog het verhaal van The Crows doorheen geweven. Toch voelt het niet te vol.

Zonder spoilers weg te geven kan ik zeggen dat er significante afwijkingen zijn van de boeken, vooral tegen het einde van het seizoen.

Shadow and Bone speelt zich af in het fictieve land Ravka, dat wordt verdeeld door een gitzwarte 'fold' dat het land letterlijk in tweeën splitst, genaamd de Onzee. In deze wereld bestaan Grisha, individuen die bovennatuurlijke gaven hebben. In hun eigen woorden beoefenen zij 'small science'. In de serie volgen we in het bijzonder Alina Starkov, een wees uit Ravka die mythische gaven blijkt te hebben. Zij heeft namelijk de nooit eerder vertoonde kracht van de zon. Een kracht die de Onzee kan vernietigen. Het verhaal van het tweede seizoen gaat verder waar het eerste eindigde.

Ik heb erg van dit seizoen genoten. Zonder spoilers weg te geven kan ik zeggen dat er significante afwijkingen zijn van de boeken, vooral tegen het einde van het seizoen. Dit maakt het eventuele derde seizoen ontzettend intrigerend. Er worden namelijk elementen uit de boeken geïntroduceerd die het verhaal trouw voort gaan zetten, maar daar wordt een onverwacht element aan toegevoegd dat het voor de boekenfans ook nieuw maakt. Op een goede manier.

De cast van Shadow and Bone bestond in het eerste seizoen uit veelal onbekende gezichten, die in dit seizoen goed in hun rol zijn gekomen. De meest bekende naam is Ben Barnes (Westworld), die de rol van de Duisterling vertolkt. Verder zien we onder meer Jessie Mei Li als Alina Starkov, Archie Renaux (Gold Digger) als Mal Oretsev, Sujaya Dasgupta als Zoya Nazyalensky, Freddy Carter (Pennyworth) als Kaz Brekker, Amita Shuman (The Outpost) als Inej Ghafa, Kit Young als Jesper Fahey en Danielle Galligan (Game of Thrones) als Nina Zenik. Daar zijn een aantal nieuwe castleden aan toegevoegd: Patrick Gibson (The White Princess), Jack Wolfe (The Witcher), Anna Leon Brophy (EastEnders) en Lewis Tan (Wu Assassins).

Shadow and Bone

Mijn punt van kritiek dat ik wel wil benoemen is dat er niet altijd lang genoeg stil wordt gestaan bij het bouwen van de personages en de wereld. Ik ken het verhaal, ik ken de boeken en ik ken deze wereld al veel beter. Ik kan begrijpen dat het wat moeilijker is om een connectie te vormen als je dat nog niet hebt. Daar gaat het soms wat te snel voor. Dat maakt het echter niet minder vermakelijk.

Inmiddels is het bekend geworden dat er een spin-off voor The Crows in de maak is. Ook heeft Eric Heisserer, de maker van Shadow and Bone, ooit gezegd dat de serie wat hem betreft drie seizoenen zal tellen. Hopelijk zullen beiden werkelijkheid worden. De reputatie van Netflix als het aankomt op het hernieuwen van dure series na hun tweede seizoen maakt dit echter spannend. We gaan het zien.

Van mij krijgt het tweede seizoen een 8.0!
Volg Shadow and Bone
No Funerals