6.5
Helgoned geeft "Sherlock - The Abominable Bride (2016)" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 19 januari 2016.
1
0

Sherlock - The Abominable Bride (2016)

Na twee jaar wachten is er dan eindelijk weer Sherlock op televisie. Ditmaal moeten we het doen met één speciale aflevering. Deze aflevering speelt in de late negentiende eeuw in het Victoriaanse London. Sherlock Holmes krijgt bezoek van inspecteur Lestrade. Een bijzonder boeiende misdaad is de achtergrond van het verhaal. De pas getrouwde Emilia Ricoletti (Natasha O’Keeffe, Peaky Blinders) schiet zichzelf dood op een balkon kort nadat ze het vuur heeft geopend op voetgangers in de straat. Er zijn veel getuigen van haar zelfmoord. Het is dan ook vreemd dat dezelfde Emilia Ricoletti later wordt herkend als moordenaar van haar man Thomas. Haar lichaam is nog in het lijkenhuis en ze heeft geen tweelingzuster. Een mooie nieuwe zaak voor Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch).

De aflevering speelt grotendeels in het London rond 1890. De sets van deze aflevering zijn indrukwekkend en sfeervol. Als kijker wordt je mooi meegevoerd in deze historische set, ik vond het een zeer overtuigende achtergrond van deze aflevering. Het camerawerk is ook prima, de makers hebben weer een aantal fraaie manieren gevonden om de geschoten scènes aan elkaar te rijgen. De trouwe collega dokter John Watson (Martin Freeman, Fargo) en zijn vrouw Mary (Amanda Abbington, Mr. Selfridge) assisteren Sherlock bij het oplossen van deze ingewikkelde misdaad. Daarbij is het de vraag of zijn aartsvijand professor Moriarty (Andrew Scott) ook een rol speelt.

Sherlock
© BBC One

Zonder veel van de ontwikkelingen te onthullen, wil ik de aflevering in ieder geval als vreemd bestempelen. De makers lijken enigszins te leunen op een klassieke Sherlock Holmes film uit de jaren zeventig The Seven percent Solution en de recente klassieker Inception met Leonardo DiCaprio. De verwijzingen naar andere verhalen van de Sherlock Holmes bedenker Arthur Conan Doyle zijn interessant. De diverse andere verwijzingen en de flashbacks maken de aflevering, ook nadat ik deze voor de tweede keer bekeken heb, voor mij verwarrend en nodeloos ingewikkeld. Het einde is ook lastig te plaatsen. Het leek een herhaling van zetten, geen echte afsluiting en zeker geen opmaat voor de eerstvolgende aflevering van het volgende seizoen.

Mijn slotconclusie is dat The Abominable Bride een hooguit gemiddelde aflevering van Sherlock is.

Mijn slotconclusie is dat The Abominable Bride een hooguit gemiddelde aflevering van Sherlock is. De eerste helft van de aflevering kent fraaie sets in een heerlijk klassieke sfeer en vormt daarmee een sterk begin. In de tweede helft wordt de aflevering nog ingewikkelder dan sommige voorgaande afleveringen van de serie en raakte ik soms de draad kwijt. Als kijker bleef ik uiteindelijk zitten met een aantal onlogische ontwikkelingen en een onbevredigend einde.
Volg Sherlock
The Final Problem
The Final Problem