Sherwood (2022) - Seizoen 2
8
Hessel Hoekstra geeft Sherwood (2022) - Seizoen 2 een 8.

Sherwood (2022) - Seizoen 2

Ook in seizoen twee is Sherwood (2022) een intelligente detectiveserie die maatschappelijke thema’s en sterk acteerwerk met elkaar combineert.
Twee jaar geleden debuteerde Sherwood (2022) sterk met een seizoen dat elementen van de legende van Robin Hood in een hedendaags moordmysterie met een maatschappijkritisch laagje verwerkte. De moord op een oude vakbondsleider door een boogschutter had te maken met de mijnwerkersstakingen van de jaren tachtig. Hoewel het mysterie grotendeels opgelost werd, bleven er nog wel wat vragen achter. En het tweede seizoen slaagt erin om met een geheel nieuwe zaak verder in te gaan op die vragen.

Hoofdzakelijk gaat dit seizoen over een conflict tussen twee criminele families in Nottingham. Ze staan elkaar naar het leven en het geweld over en weer begint levens te eisen. Rechercheur Ian St. Claire (David Morrissey, The Walking Dead) bemoeit zich met de zaak, maar dit brengt hem in een lastig parket. Hij kent een gevaarlijk geheim over één van de familieleden en als dit uitlekt staan er nog veel meer levens op het spel. Wat ook niet meehelpt is dat de gemeente plannen heeft voor een nieuwe kolenmijn en dit brengt een hoop pijnlijke herinneringen naar boven.

Sherwood (2022) dient een genuanceerde aanklacht in tegen de kloof tussen arm en rijk

Dit tweede seizoen presenteert een verhaallijn die precies voldoet aan wat je van een tweede seizoen kan verwachten. Aan de ene kant doet het iets totaal nieuws en presenteert het een hele reeks nieuwe personages en nieuwe conflicten. Tegelijkertijd borduurt het voort op de gebeurtenissen van het eerste seizoen, zowel qua personages als qua thematiek.

Opnieuw wordt er een scherpe aanklacht gepresenteerd tegen de kloof tussen arm en rijk. Tegelijkertijd laat het ook een hoop nuance zien. Dit komt bijvoorbeeld sterk naar voren in de verhaallijn over de nieuwe kolenmijn. Ja, je kon in de jaren tachtig staken, maar een deel van de mijnwerkers koos ervoor om door te werken. Sherwood (2022) liet in seizoen één al zien dat er geen makkelijke keuze was. Voor beide kanten valt wat te zeggen. Met het plan voor de nieuwe kolenmijn doet de serie dit opnieuw nog even dunnetjes over. Ondanks dat dit thema ook vorig seizoen al langs is gekomen, gebeurt het niet op een manier die stoort.

Deze serie heeft een heleboel topacteurs

Dat David Morrissey een goede acteur is, wisten we al. Maar net als vorig seizoen wordt hij ook nu weer bijgestaan door genoeg andere sterke acteurs. Ik noem namen als David Harewood (Homeland), Stephen Dillane (Game of Thrones) en Lesley Manville (The Crown). Maar de twee hoogtepunten zijn wat mij betreft Lorraine Ashbourne (Bridgerton) en Monica Dolan (W1A) als de hoofden van de rivaliserende families Sparrow en Branson. Zij spelen hun rollen met verve en slagen erin driedimensionale personages neer te zetten. Een confrontatie tussen de twee vrouwen in de laatste aflevering wordt mede door het acteerwerk naar een hoger niveau getild.

De verhaallijn zit opnieuw goed in elkaar. Het moet even op gang komen, maar na een paar afleveringen zit het tempo er weer goed in. Wel is het einde van het seizoen redelijk open. Hoewel het conflict tussen de twee families voorbij is, is het geen echte afsluiting van het verhaal. Eigenlijk zijn alle vragen uit het einde van het eerste seizoen nog steeds niet beantwoord en dat is wel jammer. Maar wellicht is dit allemaal opzet voor een eventueel derde seizoen en moeten we daar gewoon op wachten.

Hoewel de unieke link met Robin Hood dit seizoen van Sherwood (2022) minder duidelijk aanwezig is, is er nog steeds meer dan genoeg om van te genieten. Wederom zien we een uitstekende cast aangevoerd door David Morrissey, een spannend verhaal en sterke maatschappijkritiek. Ik hoop heel erg dat de BBC besluit om dit nog een derde seizoen te geven, want er valt nog genoeg te vertellen.

Over de auter, Hessel Hoekstra

Hessel Hoekstra
Hessel is bioloog en kan vol passie vertellen over planten, dieren en alles wat leeft. Waar hij ook veel over kan vertellen zijn series. Als recensent voor MijnSerie kan hij zijn liefde voor series uitstekend combineren met zijn passie voor schrijven. Hij houdt van series van alle genres uit alle landen, maar heeft een zwak voor Britse series. Zijn favoriete series zijn Doctor Who, His Dark Materials en Line of Duty. Zijn favoriete boom is de zomereik.
Bekijk profiel van Hessel Hoekstra