Shetland - Seizoen 1 (DVD)
7
Anonymous geeft Shetland - Seizoen 1 (DVD) een 7.

Shetland - Seizoen 1 (DVD)

De BBC-serie Shetland is gebaseerd op de succesvolle boeken van misdaadschrijver Ann Cleves. Het eerste seizoen telt vier afleveringen van twee uur die ieder een eigen, afgesloten verhaal vormen.

De misdaadserie speelt zich af op de Shetlandeilanden, gelegen in het noordoosten van Schotland. Een prachtig decor, waar niet onterecht veel beelden van worden getoond. Het is een bijzonder landschap en daarnaast maakt het voor een deel ook de sfeer van de serie. De donkere wolken, de wilde zee en onbewoonde gebieden zorgen voor een mysterieuze en spannende sfeer.

Elke aflevering wordt er een lijk gevonden en gaat inspecteur Jimmy Perez (Douglas Henshall, Primeval) samen met zijn jonge collega Alison ‘Tosh’ MacIntosh (Alison O’Donnell) op onderzoek uit. Op de verschillende eilanden van de Shetlands heerst een ‘ons kent ons’-cultuur, omdat er zo weinig inwoners zijn. Het vertrouwen dat binnen een gemeenschap heerst wordt telkens weer op de proef gesteld wanneer iemand om het leven wordt gebracht.

Shetland is geen gewelddadige serie, waardoor het een brede doelgroep kan trekken. Spanning vind je niet door de situaties waar Perez en Tosh in verzeild raken, maar moet je zoeken in de opbouw van elke aflevering. Je weet nooit wat er kan gebeuren en tot het einde van de aflevering is het onduidelijk wie de moordenaar is.

Iedereen is immers verdacht voor Perez bewijzen heeft tegen een bepaald persoon. Dit zorgt er aan de andere kant ook weer voor dat het allemaal een beetje gewoontjes is. De moorden zijn niet spectaculair, het onderzoek loopt elke aflevering zo ongeveer op dezelfde manier en ook mist er humor. Alleen Tosh heeft af en toe een leuke opmerking. Één grappig moment in een aflevering van twee uur vind ik echter wat aan de karige kant.

Dat is jammer, want de locatie waar het wordt opgenomen en ook de acteurs die prima werk leveren bieden perspectief voor beter. In elke aflevering staat centraal wat Perez denkt, zegt en doet, terwijl er meer aandacht uit mag gaan naar de eilandbewoners. Niemand springt er uit, nooit krijg je een duidelijke hint naar de moordenaar. Dit kun je als makkelijk kijken ondervinden, je krijgt immers niet de kans om mee te denken met de rechercheurs. Het leidt echter ook tot verwarring en een aflevering van twee uur duurt dan opeens erg lang.

Desondanks is saai niet het juiste woord voor deze serie. De mensen en de omgeving boeien zeker, maar alles is wat aan de gewone en simpele kant. De moordzaken zijn niet heel creatief bedacht en ook het werk dat de rechercheurs moeten leveren om de zaken op te lossen is niet van hoogstaand niveau. Je hoeft in ieder geval geen geniale ingevingen en verrassende wendingen te verwachten tijdens het kijken van deze serie.

Wat humor en spannende wendingen zouden de serie zeker goed doen. Met een mooi landschap en goed acteerwerk, wat er nu is, alleen kom je er niet. Mocht je van een serieuze serie houden die vrij eenvoudig in elkaar zit maar wel een uniek decor heeft, dan is Shetland zeker aan te raden. Ondanks dat de uitvoering en verhaallijnen van de serie prima zijn, zal het niet de top van de misdaadseries halen. Daarvoor is het niet vernieuwend genoeg ten opzicht van series die we eerder al hebben kunnen zien.

Over de auter, Anonymous