Geschreven door Ron Schoonwater op 25 juli 2023.
4
0

Shetland - Seizoen 7

Afscheid nemen doet zeer, ook in Shetland.

Let op: deze recensie ontkomt niet helemaal aan spoilers.

Dit is, zoals al aangekondigd, het laatste seizoen met inspecteur Jimmy Perez. Het gezicht van de serie Shetland stopt ermee. Acteur Douglas Henshall heeft de rol van Jimmy met verve vorm gegeven. Hij laat een groot gat achter en het wordt een grote uitdaging om die leemte te vullen. Helaas is, zoals zo vaak, het afscheid niet op het hoogtepunt van de serie. Hoewel dit seizoen alle ingrediënten bezit die Shetland groot hebben gemaakt, roept het ook wat ambivalente gevoelens op.

Het gezicht van de serie stopt ermee.

Dat begint al met een aantal missers. Zo is het eerste lijk dat gevonden wordt schijnbaar gedaan door een professionele moordenaar. De uitkomst aan het eind van het seizoen laat een heel andere dader zien. Bovendien worden specifieke details vergeten. Die worden dus ook niet verklaard. Hoeft normaal geen halszaak te zijn maar in dit geval roept het vragen op. Verder lijkt het verhaal om milieuextremisten te draaien die acties ondernemen die negatief uitwerken op het milieu. Dat zou volgens mij een unicum zijn. Het zijn ongewone missers die deze serie normaal niet maakt.

Shetland
© BBC One

Wat blijft is het inkijkje in de privéwereld van Jimmy en zijn collega's. Deze keer ligt de nadruk vooral op Tosh. Haar leven staat in het teken van haar jonge gezin. Wanneer er echter een heftig drama plaatsvindt, lijkt ze het pad van Jimmy te volgen en zich volledig op haar werk te storten. Dat houdt ze slechts ten dele vol. Wat natuurlijk ook blijft is het fantastische landschap van Shetland zelf. Met zo'n achtergrond krijgt een serie vanzelf iets speciaals.

De logica ontbreekt soms.

Dit zevende seizoen gaat om de vermissing van een jonge striptekenaar. Hij blijkt anders te zijn dan in eerste instantie gedacht. Ook zijn ouders blijken de nodige geheimen te hebben. Daarnaast hebben de mensen in zijn directe omgeving meer te verbergen dan gedacht. Wanneer er moorden plaatsvinden die met deze zaak te maken hebben, wordt de urgentie om de zaak op te lossen alleen maar groter. Natuurlijk zijn er ook deze keer weer de nodige plotwisselingen en verrassingen voordat we uiteindelijk afscheid kunnen nemen van Jimmy.

Shetland
© BBC One

Het zevende seizoen is helaas niet helemaal van het ongekend hoge niveau dat we gewend zijn van Shetland. Er is door de schrijvers iets te geforceerd gezocht naar een passend afscheid van Jimmy. Dat is ten koste gegaan van het verhaal. De logica ontbreekt soms, ook in het gedrag van Jimmy Perez zelf. Blijft staan dat ook dit seizoen weer voldoende spannende momenten oplevert. Als kijker wordt je ook deze keer weer regelmatig op het verkeerde been gezet. De vragen 'wie heeft het gedaan?' en 'waarom?' blijven tot op het allerlaatst overeind staan.
Volg Shetland
Episode 6
Episode 6