7.5
Helgoned geeft "Shooter (2016) - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 6 augustus 2018.
1
0

Shooter (2016) - Seizoen 2

Terwijl Netflix elke week nieuwe afleveringen van het derde seizoen beschikbaar maakt (het is net een echt televisiekanaal!), blik ik terug op het tweede seizoen van de serie Shooter van USA Network. Het eerste seizoen ging over een complot waarbij de zeer effectieve militaire scherpschutter Bob Lee Swagger (Ryan Phillippe, Damages) erin werd geluisd om op te draaien voor de moord op een buitenlandse president. Het in tien afleveringen afgeronde plot leek een mooi einde van het verhaal, maar in dit tweede seizoen blijken er nog wat losse eindjes te zijn.

Shooter (2016)
© USA Network

Als Swagger samen met zijn vrouw Julie (Shantel VanSanten, One Tree Hill) in Duitsland samen met strijdmakkers uit de oorlog in Afghanistan worden geëerd, vindt er een aanslag op hun leven plaats. Bob Lee Swagger ontdekt al snel dat er iemand op het team van Swagger jaagt en hen allemaal koste wat het kost wil vermoorden. Als blijkt dat daarbij ook een excellente scherpschutter is betrokken, de beruchte Tsjetsjeense Solotov, wordt deze strijd nog persoonlijker voor Swagger.

In dit seizoen komt Isaac Johnson (Omar Epps, House M.D.) weer op het pad van Bob Lee. Als oud teammaat is hij extra betrokken om uit te vinden wat er achter de jacht op hen zit; zijn vrouw is namelijk overleden bij een aanslag op zijn leven. Uiteindelijk besluiten de twee mannen toch samen te werken om de meedogenloze en bijna onzichtbare Solotov te pakken te krijgen.

Shooter (2016)
© USA Network

Ik vond het tweede seizoen van Shooter zelfs beter dan het eerste seizoen.

Ik vond het tweede seizoen van Shooter zelfs beter dan het eerste seizoen. Het tempo ligt hoger en de actie is enerverend. Het is ook mooi dat de makers het aantal afleveringen laten afhangen van het plot. Het eerste seizoen kent tien afleveringen, seizoen twee acht en het derde seizoen gaat dertien afleveringen tellen. Er wordt veel teruggeblikt op de missies in Afghanistan, de dilemma’s van de oorlog en de keuzes die de soldaten dagelijks moeten maken worden goed in beeld gebracht. Ook het feit dat het thuisfront het nodige leed te verwerken heeft komt aan bod.

De serie maakt gebruik van meerdere locaties. Het seizoen begint in Duitsland, kent een spectaculaire tussenstop in Mexico en eindigt in Texas. Er zit veel vaart in het verhaal en dat zorgt er ook voor dat bepaalde snelle, maar soms minder geloofwaardige, plotwendingen gemakkelijk voor lief worden genomen door de kijker. In dit seizoen wordt ook voorzichtig de basis gelegd voor het plot van het derde seizoen, een mooi detail voor de trouwe kijkers.

Het acteerwerk is prima verzorgd. Hoofdrolspeler Ryan Phillippe is ook producent van de serie en hij is overtuigend als ex-marinier. Nadine Memphis (Cynthia Addai-Robinson, Spartacus), de FBI agente die in het eerste seizoen achter Bob Lee aanzat keert gelukkig weer terug. Leuk is ook dat de acteur die de hoofdrol speelde in de bioscoopfilm waarop deze serie is gebaseerd, Mark Wahlberg, één van de uitvoerende producten is. Er zijn goede gastrollen dit seizoen. Josh Stewart (Third Watch en Criminal Minds) is sterk als de koele Solotov en ik vond de rol van de ervaren Harry Hamlin (LA Law) ook heerlijk sinister.

Soms moet je niet te veel nadenken, maar gewoon meegaan in de actie op het beeldscherm.

Het tweede seizoen van Shooter is daarmee een degelijke toevoeging aan de actieserie. Soms moet je niet te veel nadenken, maar gewoon meegaan in de actie op het beeldscherm. En die actie is goed verzorgd, kent een goede mix van mannelijke en vrouwelijke rollen en is uiteindelijk heel vermakelijk.
Volg Shooter (2016)
Red Light
Red Light