7.5
Helgoned geeft "Silicon Valley - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 2 juni 2015.
0
0

Silicon Valley - Seizoen 1 (DVD)

Mike Judge is bij mij bekend als de maker van de MTV-serie Beavis and Butt-head uit de jaren negentig, maar wellicht bekender bij het grote publiek als de schrijver van de serie King of the Hill en de cultfilms Office Space, Extract en Idiocracy. Zijn films kenmerken zich door een speciaal soort droge humor en de meningen van de critici over deze films liggen vaak mijlenver uiteen. Het commerciële kabelstation HBO heeft half april 2015 besloten om een derde seizoen van zijn serie Silicon Valley te bestellen, dus de kijkers vinden zijn nieuwste televisieproduct in ieder geval prima.

Silicon Valley speelt zich af in het huidige Californië waar de meest begaafde techneuten werkzaam zijn. Computerprogrammeurs en informatietechnologiespecialisten doen daar de meest handige uitvindingen, maar weten zich in de meeste gevallen geen raad als die succesvol blijken te zijn. Hoofdpersoon is Richard Hendricks (Thomas Middleditch) die werkt bij het grote internetbedrijf Hooli. Hij werkt aan een zoeksysteem voor de muziekindustrie, maar ontwikkelt daarbij een algoritme dat de gehele industrie op zijn kop kan zetten. Hij besluit om voor zichzelf te beginnen en te proberen zijn algoritme succesvol op de markt te brengen. Helaas is hij wereldvreemd, sociaal onaangepast en een slapjanus. De vraag is daarom of hij überhaupt iets met zijn uitvinding zal weten te bereiken.

Richard Hendricks heeft een aantal bevriende techneuten die hem helpen zijn uitvinding verder te ontwikkelen. Dat zijn vooral programmeurs Bertram Gilfoyle (Martin Starr, Party Down) en Dinesh Chugtai (Kumail Nanjiani, Franklin & Bash), die een haat-liefde verhouding met elkaar hebben. Daarnaast moet hij zijn belangrijkste financier Peter Gregory (Christopher Evan Welch, Rubicon) tevreden houden. Zijn vorige werkgever Hooli heeft inmiddels zijn voormalige vriend Nelson ‘Big Head’ Bighetti (Josh Brener, The Big Bang Theory) in dienst genomen om het algoritme van Hendricks na te bouwen. Zo ontstaat er een situatie waarbij Hendricks bezig is zijn eigen bedrijf op te zetten, zijn technologie moet uitwerken en ondertussen op de hielen wordt gezeten door zijn eigen twijfels en de concurrentie.

Ik moest duidelijk even in de serie groeien. Dat komt ook omdat er niet voor de standaard sitcom humor wordt gegaan door de makers. De serie kent vele lagen humor, van subtiele grapjes tot de meest melige, voor de hand liggende opmerkingen. De personages blijven echter geloofwaardig en de worsteling van de uitvinder Hendricks die ineens een bedrijf moet leiden en beslissingen moet nemen is levensecht. Wie verder opvalt, is acteur Christopher Evan Welch als de investeerder Peter Gregory. Helaas overleed Welch halverwege het seizoen, maar zijn weergave van een gedreven man op jacht naar successen is gedenkwaardig. De serie wordt ook steeds beter naarmate het seizoen vordert. De slotaflevering is een bijzonder hilarische afsluiting en doet je meteen verlangen naar het tweede seizoen. Silicon Valley is daarmee een fraaie aanwinst op komediegebied.

De Nederlandse DVD-uitgave kent prima extra’s. De leukste bonus wordt gevormd door het audiocommentaar van de maker en diverse acteurs bij alle acht afleveringen. Deze zijn vaak erg grappig en beschrijven het maken van de afleveringen, de humor op de set en geven veel achtergrondinformatie. Daarnaast is er de bekende blik achter de schermen in de vorm van ‘Making Silicon Valley’ van ongeveer twaalf minuten en het bezoek met een groot deel van de acteurs aan de set in ‘The Hacker Hostel’ van ruim zes minuten. Tot slot is er het zeer korte ‘Telecrunch: Disrupt!’ waarin ingegaan wordt op een belangrijk onderdeel van de slotaflevering. Een mooie DVD-uitgave van een originele en grappige komedieserie.
Volg Silicon Valley
Exit Event
Exit Event