8
Pascal Jans geeft "Slow Horses - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Pascal Jans op 21 februari 2024.
11
0

Slow Horses - Seizoen 1

Ieder mens maakt fouten. Dit geldt dus ook voor een spion. Als je denkt dat je carrière dan voorbij is heb je het mis. Je kunt gelukkig terecht bij het afvoerputje van de veiligheidsdienst: de Slow Horses.

Ik was in eerste instantie helemaal niet bekend met het bestaan van deze serie. Dit veranderde toen ik op MijnSerie.nl een nieuwsbericht las over de startdatum voor het derde seizoen. Er waren positieve reacties over deze serie en ik ben mij er verder in gaan verdiepen. Het concept sprak mij aan en derhalve had ik besloten om het nieuwe jaar te beginnen aan Slow Horses. Wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan, want het is een fantastische serie om naar te kijken.

Slow Horses
© Apple TV+

Slow Horses is een scherpzinnig spionagedrama. De serie is gebaseerd op de Slough House-romanreeks van Mick Herron. Als kijker volg je een bijeengeraapt team aan MI5-agenten en hun onaangename baas, de beruchte Jackson Lamb. Tegen hun zin in raken ze betrokken in een spel van schijn en bedrog en moeten ze proberen om Groot-Brittannië tegen duistere figuren te beschermen.

De Slow Horses vormen een eenheid die bekend staat als Slough House en is tevens een verwijzing naar het krakkemikkige pand waar ze in verblijven. Je kunt het pand betreden door een flinke beuk tegen de deur te geven. Het gezelschap is een bijeengeraapt zootje aan MI5-agenten die ergens in hun carrière hopeloos hebben gefaald. Het team bestaat uit Roddy Ho (Christopher Chung, Waterloo Road), Min Harper (Dustin Demri-Burns, The Great), Louisa Guy (Rosalind Eleazar, Class of ’09), Sid Baker (Olivia Cooke, House of the Dragon), Catherine Standish (Saskia Reeves, Luther) en de beruchte Jackson Lamb (Gary Oldman).

De succesformule is wat mij betreft toe te rekenen aan het geweldige bronmateriaal, maar bovendien de fabelachtige vertolking van Gary Oldman als Jackson Lamb die misschien wel de rol van zijn leven speelt.

Het nieuwste lid van de Slow Horses is River Cartwright (Jack Lowden, The Gold). Tijdens een oefening op een station identificeert hij een verkeerd persoon als terrorist en in een werkelijke situatie had dit grote gevolgen gehad. Ondanks dat River er van overtuigd is dat hem verkeerde informatie is toegespeeld krijgt hij de schuld en mag zich melden bij de Slow Horses. In tegenstelling tot de meeste agenten is River wel een ambitieuze agent. In plaats van onbelangrijke dossiers van jaren geleden door te spitten of te archiveren wil hij op zoek naar actie. Als een groep kidnappers iemand ontvoerd en dreigen hem op nationale televisie te onthoofden ziet River zijn kans om zich hierin vast te bijten.

Dit alles stuit tegen de borst van het meest fantastische personage die ik de laatste tijd heb aanschouwd: Jackson Lamb. Lamb wil er voor zorgen dat je zo ongemotiveerd mogelijk op kantoor zit. Het moment dat hij voor het eerst in beeld verschijnt zie je een onverzorgde man, gaten in zijn sokken, drank in de ene hand en een sigaret in de andere hand. Hij is denigrerend naar zijn collega’s met uitspraken als ‘jullie zijn het dieptepunt uit mijn carrière’ en ‘als jullie na werktijd nog op kantoor zijn dan heb ik mijn werk niet goed gedaan’. Achter deze zwartgallige en sarcastische man schuilt een uiterst bekwame MI5-agent. Hij kan situaties en acties van zowel vijanden als bondgenoten van mijlenver zien aankomen. Deze situaties weet hij op zijn eigen onorthodoxe manieren het hoofd te bieden.

Slow Horses
© Apple TV+

Volledig tegen de wil van Lamb in raken de Slow Horses door River betrokken bij de situatie rond de kidnappers. De MI5 onder leiding van Diana Taverner (Kristin Scott Thomas, Fleabag) moet deze situatie onder controle zien te krijgen. Als het dreigt mis te gaan probeert Diana als vangnet de schuld in de schoenen van de onnozele Slow Horses te schuiven. Diana heeft een haat-liefde verhouding met Jackson Lamb en dit levert leuke dialogen op.

Toen ik het concept las van deze serie dacht ik dat het een humoristische serie zou zijn. Deze betiteling vind ik tekort door de bocht. Slow Horses heeft weldegelijk een serieuze ondertoon, maar het drama wordt verlicht door subtiele en scherpzinnige humor die prachtig door de serie heen is verweven. Deze combinatie geeft de serie een originele en spannende insteek waardoor het prettig is om naar te kijken. De succesformule is wat mij betreft toe te rekenen aan het geweldige bronmateriaal, maar bovendien de fabelachtige vertolking van Gary Oldman als Jackson Lamb die misschien wel de rol van zijn leven speelt. Slow Horses is in korte tijd al voorzien van drie seizoenen en is al vernieuwd voor een vierde en vijfde seizoen. Ik heb alle beschikbare seizoenen achter elkaar gekeken en ik heb maar één advies: ga dit kijken!
Volg Slow Horses
Footprints
Footprints