Snatch - Eerste aflevering
6.5
Helgoned geeft Snatch - Eerste aflevering een 6.5.

Snatch - Eerste aflevering

Snatch was in 2000 de tweede film van de Britse regisseur Guy Ritchie. Met een budget van ongeveer 10 miljoen dollar bracht de film meer dan het achtvoudige op. De film draait om de diefstal van een grote diamant en een vooropgezette bokswedstrijd, maar is vanwege de snelheid en vele plotwendingen eigenlijk niet in een aantal zinnen samen te vatten. Van Guy Ritchies eerste film werd ook een televisieserie gemaakt, dus er zit enige logica in dat het Amerikaanse station Crackle in 2016 besloot om een tiendelige serie te bestellen.

De televisieserie speelt zich net als de film ook af in de criminele onderwereld van Londen. Een stel vrienden met de nodige mislukkingen achter hun naam raken verstrikt in zaakjes die hun pet ver te boven gaan. Albert ‘Albie’ Hill (Luke Pasqualino, The Musketeers) is opgegroeid met de misdaad, zijn vader is namelijk bankrover en zit in de gevangenis. Zijn vrienden zijn de rijke kettingrokende Charlie Scott (Rupert Grint, bekend van de rol van Ron Weasly uit de Harry Potter films) en bokser Billy Ayers (Lucien Laviscount, Scream Queens).

Snatch
© Crackle

In de eerste aflevering draait het voornamelijk om een bokswedstrijd van Billy. Er zijn heel wat weddenschappen afgesloten op deze wedstrijd. Als de drie vrienden nogal wat geld verliezen, besluiten ze een overval op een goudtransport te plegen. Maar dan komen ze in aanraking met zeer grote problemen. Er zijn ook de nodige dames die een rol van betekenis spelen. Lottie (Phoebe Dynevor) probeert via Albert en Charlie wraak te nemen op haar Cubaanse gangstervriendje Sonny Castillo (Ed Westwick, Gossip Girl). Daarnaast is er Chloe (Stephanie Leonidas) die probeert Charlie voor haar karretje te spannen als hij familiegoud aan haar wil verkopen en Albert’s moeder Lily (Juliet Aubrey) die de boel bij elkaar probeert te houden.

De stijl van de eerste aflevering is gebaseerd op snelle shots, in- en uitzoomende camera’s en abrupte wisseling van scènes en shots. Dat betekent opletten geblazen voor de kijker, want voor je het weet mis je een belangrijk element van het verhaal. Het is nog even afwachten of de serie de klasse van de film weet te benaderen. Het personage van Albert Hill komt nog niet echt uit de verf, alleen als hij met zijn vader contact heeft snap je iets van zijn drijfveren en zijn acties.

De actiescènes zijn overtuigend en het is mooi dat er ook sterke rollen voor vrouwen zijn weggelegd. Helaas komt de humor veel minder uit de verf. Soms kan cynische of zwartgallige humor heel goed werken, maar in deze eerste aflevering is de humor niet sterk. Misschien komt dat ook door de vreemde accenten die de acteurs hebben. In de film was het slechts de Amerikaanse Brad Pitt die Iers probeerde te spreken, in de serie probeert iedereen een raar accent uit lijkt het wel. Het bekendste gezicht is dat van Rupert Grint en hij speelt de rol van Charlie overtuigend. Hij is trouwens ook uitvoerend producent van de serie.

Ik ben benieuwd naar het vervolg en dan neem ik de vreemde accenten en soms misplaatste humor maar voor lief.

Toen ik enkele maanden geleden de trailer bekeek, overtuigde deze mij nog niet. Waarschijnlijk was die te kort om de vergelijking met de bioscoopfilm te kunnen doorstaan. De eerste aflevering van Snatch bevat voor mij gelukkig genoeg actie en interessante personages om te blijven kijken. Daar komt natuurlijk ook bij dat het nog helemaal niet duidelijk is welke kant het verhaal exact op zal gaan. Ik ben benieuwd naar het vervolg en dan neem ik de vreemde accenten en soms misplaatste humor maar voor lief.

Over de auter, Helgoned

Helgoned
Een veertiger verslingerd aan goede televisieseries. Liefhebber van zowel klassieke als moderne series, van The Persuaders! en The Saint tot The Walking Dead, Person of Interest en The Americans. Voorheen schrijver voor het Britse cult TV magazine 'The Morning After' en sinds 2013 actief voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Helgoned