7.5
Pascal Jans geeft "Special Ops: Lioness - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Pascal Jans op 19 januari 2024.
6
1

Special Ops: Lioness - Seizoen 1

Het leven van een undercoveragent gaat lang niet altijd over rozen. De balans bewaken tussen werk en privé is al een operatie op zich. De worsteling die je doormaakt wordt pijnlijk duidelijk in Special Ops: Lioness.

Toen ik de aankondiging en eerste beelden van deze serie zag werd ik er op zijn minst gematigd enthousiast van. Het uitganspunt van de serie sprak mij aan en de sterrencast liegt er niet om. Over het eindresultaat ben ik overwegend positief. Afgaande op de eerste beelden had ik wel wat meer spektakel verwacht, maar wat je er voor terug krijgt is een mijn inziens realistische weergave van het undercover bestaan.

Afgaande op de eerste beelden had ik wel wat meer spektakel verwacht, maar wat je er voor terug krijgt is een mijn inziens realistische weergave van het undercover bestaan.

De serie is geïnspireerd door een zogeheten Lioness programma van het Amerikaanse leger die is ontstaan na de terroristische aanval van 11 september 2001. Het is een speciale eenheid die undercovermissies uitvoert. Cruz Manuelos (Laysla De Oliveira, Locke & Key) wordt gerekruteerd voor het Lioness programma van de CIA en krijgt de opdracht bevriend te raken met de dochter van iemand die naar verluid terroristen financiert.

Wat ik mooi vind aan deze serie is de worsteling die personages doormaken met het combineren van hun werk- en privéleven. Deze worsteling is voornamelijk goed zichtbaar bij CIA agent Joe (Zoe Saldana, From Scratch). Joe heeft de leiding over deze speciale eenheid en heeft haar handen vol om haar team in goede banen te leiden. Tegelijkertijd heeft ze een man en twee kinderen waar ze op dit moment nagenoeg geen tijd voor heeft. Gedurende het seizoen vinden er gebeurtenissen in haar gezinsleven plaats waarbij ze er niet of nauwelijks voor hen kan zijn. Je ziet dat het aan haar begint te vreten. Ook haar gezin begint er steeds meer moeite mee te krijgen dat hun moeder en vrouw op belangrijke momenten opeens weer weg moet. Als kijker krijg je hierdoor een goede indruk wat voor impact het undercover bestaan heeft op je gemoedstoestand.

Special Ops: Lioness
© Paramount+

De undercoveroperatie van Cruz is hier eveneens een goed voorbeeld van. Ze heeft een bikkelharde training moeten doorstaan waarbij je alle vormen van emotie uit moet kunnen schakelen. Het bevriend raken met Aaliyah Amrohi (Stephanie Nur, 1883), dochter van het uiteindelijke doelwit, is onderdeel van haar werk. Toch is een undercoveragent ook maar een mens. Gevoelens vallen moeilijk uit te schakelen en dat is de worsteling die Cruz doormaakt. Een band opbouwen met Aaliyah gaat haar goed af, maar misschien wel iets te goed. Naarmate Cruz meer tijd doorbrengt met haar begint ze ook steeds meer sympathie te krijgen. Ze heeft het gevoel dat Aaliyah wel een oprecht persoon is ondanks dat haar vader terroristen zou financieren. Hierdoor ontstaat er een intern conflict bij Cruz of ze nog wel achter deze undercoveroperatie staat.

Ik vind persoonlijk wel dat deze serie wat te weinig actievolle momenten bevat. Misschien was dat ook niet de doelstelling van deze serie, maar daar had ik mij hier vooraf wel op ingesteld. Wat mij betreft blijven ze iedere aflevering vrij veel hangen in de wisselwerking tussen de undercoveroperatie en het privéleven. Zoals hierboven beschreven werkt die combi uitstekend, maar ik had tijdens de undercoveroperatie dan wat meer actievolle momenten verwacht. De undercoveroperatie neemt veel tijd voor de opbouw van de band tussen Cruz en Aaliyah en daar tussendoor vinden er dan weinig spannende momenten plaats. Hierbij kun je denken aan achterdochtige beveiligers waar Cruz mee af zou kunnen rekenen en zo zijn er genoeg andere voorbeelden te bedenken om de undercoveroperatie wat levendiger te maken. Een gemiste kans al kan het ook een tekortkoming van mijn verwachtingen zijn.

Ik vind persoonlijk wel dat deze serie wat te weinig actievolle momenten bevat.

De sterrencast leveren, zoals je mag verwachten, uitstekende acteerprestaties. Op de poster van de serie zie je Morgan Freeman schitteren. Voor diegenen die een prominente rol van hem verwachten moet ik de verwachtingen wat temperen. Hij is voornamelijk gebruikt als uithangbord voor de promotie van deze serie, maar in de serie zelf komt hij sporadisch voorbij. Al blijf ik het geweldig vinden om zijn kenmerkende stem te horen.

Op het moment van schrijven is Special Ops: Lioness officieel nog niet vernieuwd voor een tweede seizoen. Aangezien de serie records heeft gevestigd voor Paramount+ valt het niet uit te sluiten dat hier alsnog verandering in komt. Ik zou er in ieder geval voorstander van zijn en deze vermakelijke serie zeker voor een tweede seizoen aanschouwen.
Volg Special Ops: Lioness
Gone Is the Illusion of Order
Gone Is the Illusion of Order