6
anonymous geeft "MI-5 Spooks: The Greater Good" een 6.
Geschreven door anonymous op 9 juni 2016.
2
0

MI-5 Spooks: The Greater Good

‘Thou Shalt Not Kill’ luidde de eerste aflevering van de befaamde serie Spooks, die voor het eerst op 13 mei 2002 in Groot Brittannië werd uitgezonden. Wie in de jaren die volgden, de belevenissen van de anti-terreureenheid MI5 gevolgd heeft, weet dat sectiehoofd Harry Pierce (Peter Firth, That’s Life) en zijn mensen weliswaar zo goed mogelijk naar dit bijbelse gebod proberen te leven, maar dat er doorgaans uit het dilemma tussen moraal en plicht geen uitweg mogelijk blijkt zonder dat er (flink wat) bloed vergoten wordt. En zo was het tien seizoen lang, in zesentachtig afleveringen van ongeveer een uur. De laatste aflevering werd in de UK uitgezonden op 23 oktober 2011.

‘Thou Shalt Not Kill’

Hoewel de populariteit van Spooks in de loop der jaren geleidelijk minder werd, bleek het voor productiemaatschappij Kudos toch moeilijk definitief afscheid te nemen van de fascinerende wereld van spionage en contraspionage. Daarom waagde zij vier jaar na de laatste aflevering een nieuwe poging, nu in de vorm van een speelfilm van ruim anderhalf uur, getiteld ‘MI-5 Spooks: The Greater Good’. Van de oudgedienden is alleen Harry Pierce nog over – hoewel, ook techneut Malcolm Wynn-Jones (Hugh Simon) speelt nog een klein rolletje – en dat zal voor de Spooks-fans wennen zijn. Bovendien is Harry zijn status en de daarbij horende grandeur helemaal kwijt. Zijn geliefde Ruth Evenglade is al geruime tijd geleden gestorven en eigenlijk verlangt hij maar één ding: zo snel mogelijk met haar verenigd te worden. Dat lijkt hem nog vrij aardig te lukken ook, want Harry is in dit verhaal aangeschoten wild en hij kijkt de dood meer dan eens recht in de ogen.

The Greater Good is geen film voor tere zieltjes.

De terrorist Adem Qasim (Elver Gabel) weet uit de handen van MI5 te ontsnappen vlak voordat hij aan de CIA zal worden uitgeleverd en Harry’s superieuren zijn ervan overtuigd dat hij hierin de hand heeft gehad. Harry had immers de leiding over de operatie. Over een mogelijk motief wordt niet gesproken; hij is simpelweg de hoofdverdachte. Zijn belangrijkste tegenspeler is Will Holloway (Kit Harrington, Game of Thrones), een jongeman die ooit een klein jaar voor MI5 gewerkt heeft maar na een mislukte operatie door Harry Pierce persoonlijk buiten dienst is gesteld. Holloway wordt door de MI5-directie weer in genade aangenomen en krijgt de opdracht Harry op te sporen. Dat lukt hem al snel, maar in plaats van hem op te brengen besluit hij met Harry samen te werken. Want er moet een belangrijkere missie worden volbracht: Qasim vinden voordat hij Engeland in diepe rouw dompelt. Want dat Qasim en zijn mensen een aanslag met een enorme impact voorbereiden, dat is wel duidelijk. Zo ontrolt zich een merkwaardig verhaal, waarin Harry Pierce zowel jager als prooi is.

The Greater Good is geen film voor tere zieltjes. Nu waren de afleveringen van Spooks toch al behoorlijk gekruid met geweld, maar in dit verhaal worden eerdere records wat bloedvergieten betreft ruimschoots overtroffen. Bovendien is het verhaal gespeend van iedere nuance. Het is recht-toe-recht-aan, terwijl de scenarioschrijver geen kunstgreep schuwde om voldoende vertelsnelheid te bewerkstelligen. Blijft over een spannend verhaal met een einde dat zich lastig raden liet. De hoofdschuldige van alle ellende die de kijker gedurende ruim honderd minuten aan zich voorbij zag komen, komt in de slotscène tevoorschijn als bij een tovenaar uit de hoge hoed.
Volg Spooks
Deportation
Deportation