Sam Blaauboer geeft "Star Trek: Lower Decks - Seizoen 1 (sneak peek)" een 7.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 21 januari 2021.
4
0

Star Trek: Lower Decks - Seizoen 1 (sneak peek)

Star Trek: Lower Decks neemt zichzelf niet al te serieus, terwijl het toch trouw blijft aan de kennis en het gevoel van avontuur, actie en verkenning dat de Trekkies herkennen in Star Trek.

Ik heb de mogelijkheid gehad om een screening te zien van het eerste seizoen van Star Trek: Lower Decks en kan zeggen dat ik erg verbaasd ben over de kwaliteit van de serie. Ik heb het seizoen snel gebingewatched, om hem daarna even links te laten liggen zodat ik mij een mening kon vormen over dit toch wel unieke deel van het Star Trek-universum. Deze serie was overigens door andere lezers en schrijven van MijnSerie genomineerd voor animatieserie van het jaar 2020, en ik kan nu zeggen dat ik die keuze wel begrijp.

Star Trek: Lower Decks
© Prime Video

In Star Trek: Lower Decks volgen we de "lower decks"-bemanningsleden van de USS Cerritos: Beckett Mariner (Tawny Newsome, Space Force), Brad Boimler (Jack Quaid, The Boys), D'Vana Tendi (Noël Wells, Master of None), en Sam Rutherford (Eugene Cordero, Bob's Burgers). Ieder bemanningslid heeft zijn eigen karaktereigenschappen. Zowel positief als negatief. Zo is Mariner de regelbreker, maar eigenlijk meer dan capabel om hoger op te komen. Boimler is juist de persoon die zich altijd aan de regels houdt, maar daardoor juist de nodige ervaringen mist. Een leuk feitje: de stemacteur voor Boimler zei tijdens San Diego Comic-Con 2019 over hem dat hij: "het theoretische gedeelte van het rijexamen met vlag en wimpel zou halen, maar als hij eenmaal in de auto zat, het een complete en totale ramp zou zijn.”

Tendi is de (misschien wel té) enthousiaste nieuweling op het schip en dient ook als een manier om de kijker kennis te laten maken met de bemanning van de USS Cerritos. Dan is er ook nog Rutherford; iemand die moet wennen aan een nieuw cyborg-implantaat. Dit personage is een verwijzing naar Geordi La Forge van Star Trek: The Next Generation.

Het doet erg denken aan de oude Star Trek series zoals, Star Trek: The Animated Series.

De bemanningsleden beleven elke aflevering een nieuw avontuur, op het schip zelf, maar ook op andere planeten. Het doet erg denken aan de oude Star Trek-series, zoals Star Trek: The Animated Series. Het zorgt er daarnaast ook voor dat je niet altijd hoeft op te letten. Maar doe je dat wel, dan zie je hier en daar een grappige verwijzing naar andere Star Trek-verhalen of -personages.

Over verhaal en personages gesproken, die zijn in Lower Decks wel wat minder goed uitgewerkt, naar mijn mening. Ik ben een fan van series die een goede verhaallijn hebben, waar volgende afleveringen het verhaal uitbreiden en zorgen voor enige karakterontwikkeling. Dat zie ik helaas niet echt terug in Lower Decks. De personages blijven wat eenvoudig en het verhaal ontwikkelt zich maar weinig. Dat is absoluut jammer, want het is een leuke serie om naar te kijken.

Star Trek: Lower Decks
© Prime Video

Ik ben ook van mening dat Lower Decks niet voor de echte Trekkies is. Er mogen dan wel verwijzingen naar andere Star Trek-verhalen of -personages inzitten, maar toch denk ik dat Lower Decks meer voor de casual fans is. Het heeft echt het gevoel van een animatie (die overigens dikke prima is), en probeert ook niet iets serieus neer te zetten, zoals andere Star Trek-series. Dat zorgt er juist voor dat het ook wel gezien kan worden als een mooie introductie voor het Star Trek-universum.

Star Trek: Lower Decks is leuke en goed geanimeerde toevoeging aan het Star Trek universum en kan dienen als een perfecte introductie. Het is net even anders dan wat men gewend is van de andere Star Trek-series en neemt zichzelf dan ook niet al te serieus. Dit alles terwijl het toch trouw blijft aan het gevoel van avontuur, actie en verkenning dat de Trekkies in een Star Trek-serie willen zien.
Volg Star Trek: Lower Decks
Old Friends, New Planets (2)
Old Friends, New Planets (2)