7
Conan Miller geeft "Star Trek: Picard - Complete serie" een 7.
Geschreven door Conan Miller op 17 juli 2023.
7
0

Star Trek: Picard - Complete serie

Picard is met pensioen op zijn eigen chateau. Maar de rol van wijnboer is hem niet gegund. Zijn hulp wordt in Star Trek: Picard verlangd bij het ontrafelen van een complot dat het einde van de mensheid tot doel heeft.

Op gezette tijden worden er vetes uitgevochten over franchises als Star Trek en Star Wars. De band die een fan met een bepaalde serie of personage kan opbouwen is soms diep. Iedereen heeft wel een mening en ventileert deze vaak graag. Zelf ben ik fan én criticus van beide franchises, want de uitwerking van bepaalde ideeën schiet nog wel eens te kort. Naar mijn mening, natuurlijk.

Mijn geboortejaar ligt midden in de jaren zestig en dat geeft mij enig recht van spreken. De televisie was in opkomst en de film- en televisiemaatschappijen zochten naar de balans tussen stichtelijke boodschappen en beschaafd vermaak. De grens tussen betamelijk gereformeerd en veel te liberaal werd stap voor stap afgetast.

Reizen door de ruimte, spannende avonturen, ontmoetingen met onbekende levensvormen, lieutenant Uhuru; allemaal fraai vormgegeven.

De eerste uitzending van Star Trek: The Original Series was op 8 september 1966. Op 3 juni 1969 volgde de 79ste en laatste uitzending. Het zou nog tot oktober 1971 duren voordat de VPRO de serie aan Nederland mocht presenteren. De enkele keer dat ik een aflevering op tv kon bekijken was een klein feestje voor mij. Reizen door de ruimte, spannende avonturen, ontmoetingen met onbekende levensvormen, lieutenant Uhuru; allemaal fraai vormgegeven. De serie was veel beter en intelligenter gemaakt dan de meeste andere series op tv. Helaas werd de serie al na drie seizoenen gecanceld.

In 1987 werd met Star Trek: The Next Generation de eerste Star Trek spin-off van velen gecreëerd. Patrick Stewart was nu, een eeuw na Captain Kirk, de kapitein en verantwoordelijke leidinggevende van een ruimteschip van de U.S.S. Enterprise-klasse. Een waardering van 8.7 op IMDb geeft aan dat de fans deze opvolger prima konden waarderen. Na zeven seizoen werd in 1994 Captain Picard met pensioen gestuurd.

In 2020 kwam Picard weer terug in een origineel vervolg waarin de focus veel minder op ruimtereizen lag. Picard probeert te genieten van zijn pensioen op zijn eigen wijngaard, Chateau Picard. Dan wordt hij bezocht door een mysterieuze jonge vrouw die hem om hulp vraagt. Hij vermoedt dat haar verleden op een of andere manier aan dat van hem is verbonden.

Wat volgt is een avontuur dat in drie seizoenen wordt verteld. De drie seizoenen van Star Trek: Picard zijn één verhaal, maar vormen absoluut geen eenheid. Ik werd regelmatig overvallen door een gevoel dat men bij aanvang van de serie nog geen idee had waar het allemaal moest gaan eindigen. Dat gevoel wordt misschien minder als ik alle seizoenen nog eens bekijk, maar eerlijk gezegd weet ik nog niet of ik die moeite wel ga nemen.

Leuk dat er veel bekende gezichten langs kwamen met een echte rol en niet alleen maar een cameo.

De schrijvers van de serie slaan de plank vooral mis in de opbouw van het verhaal. Initieel leek het misschien een goed idee, maar in de uitwerking voelt het aan als los zand. Eventuele verbanden tussen de seizoenen zijn zo subtiel geplaatst dat ze vrijwel onzichtbaar zijn. Het gevolg is dat ik pas halverwege het tweede seizoen een gevoel van dreigend onheil kreeg. Achteraf lijkt het complete tweede seizoen vooral te bestaan om een ‘belangrijk’ plotelement in seizoen drie te kunnen creëren.

Het derde seizoen voelde veel meer aan als een eenheid. Hier en daar was het zelfs spannend en origineel in elkaar gezet. Leuk dat er veel bekende gezichten langs kwamen met een echte rol en niet alleen maar een cameo. Wel jammer dat vooral de laatste aflevering volgens de bekende formule wordt afgewerkt. Jammer, want met wat meer lef en originaliteit had dit derde seizoen een hoogtepunt uit de complete Star Trek franchise kunnen worden.

Achteraf doet Star Trek: Picard mij denken aan zo’n pudding uit een pakje. Het resultaat lijkt op de foto, maar na het eten blijf je toch achter met een wat chemische nasmaak. Jammer dat een serie die een spetterend eerbetoon aan Jean-Luc Picard en zijn bemanning had kunnen zijn, toch een beetje als een teleurstelling aanvoelt.

Het geven van een cijfer wordt bemoeilijkt door de wisselvalligheid van de drie seizoenen. Seizoen 1 zou ik een 7 kunnen geven, maar het tweede seizoen vond ik niet meer dan een 6,5 waard. Het derde seizoen was soms ruimschoots een 8 of hoger waard, maar stelde op cruciale momenten toch wat teleur. Star Trek: Picard krijgt daarom over de hele linie niet meer dan een goede 7.

Star Trek: Picard
© Paramount+
Volg Star Trek: Picard