Sam Blaauboer geeft "Star Wars: Visions - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 11 januari 2022.
3
0

Star Wars: Visions - Seizoen 1

Star Wars: Visions is een geanimeerde anthologieserie te zien op Disney+. Volg negen korte verhalen van verschillende Japanse animatiestudio's die Star Wars een ander cultureel perspectief bieden.

Terwijl ik aan het bladeren was door de vele series die vorige jaar zijn verschenen, dook deze vrij onbekende serie op. Een nieuwe toevoeging aan het Star Wars-universum, gemaakt door de beste anime-makers in de wereld. Echter, Star Wars: Visions werd, of wordt misschien nog steeds, overschaduwd door de andere Star Wars-series die vorig jaar of het jaar daarvoor werden uitgebracht. The Mandalorian en Star Wars: The Bad Batch hoorde je vaak terugkomen. Persoonlijk heb ik zelfs de aankondiging van deze serie compleet gemist. Jammer, want Visions had het naar mijn mening goed kunnen doen als deelnemer in animatieserie van het jaar 2021.

Star Wars: Visions
© Disney+

Deze Star Wars-serie is anders dan alle andere die je nu kunt bekijken op Disney+. Vooral omdat Star Wars: Visions een anthologieserie is, gemaakt door vooraanstaande mensen binnen de wereld van anime. Het gaat hier dus om korte en verschillende verhalen. Welke allemaal nieuwe personages en verhalen toevoegen aan het steeds groter wordende universum van Star Wars. Van Ronin geïnspireerde Jedi en Sith tot een ‘Force-gevoelig’ konijnachtig wezen, het komt allemaal voorbij in Star Wars: Visions.

De makers hadden letterlijk alle vrijheid om een mooi verhaal te creëren dat zich afspeelt in het universum van Star Wars.

Star Wars: Visions begon met een geweldige eerste aflevering die de toon zette voor de rest van de anime. The Duel, de naam van de eerste aflevering, was een alternatief maar klassiek verhaal, dat op een unieke manier werd verteld. Geïnspireerd door de legendarische zwart-wit compositiestijl van Akira Kurosawa. Aflevering twee nam een heel andere wending. Zowel de animatiestijl als het verhaal waren compleet anders dan de eerste aflevering. Waar de eerste aflevering meer volwassen en beeldend was, daar was de tweede aflevering meer geïnspireerd door je typische Shonen anime. Hierdoor kreeg het ook gelijk een heel andere look-and-feel. Alsof de gehele doelgroep in een aflevering veranderde. Dit wil niet zeggen dat de anime is verdeeld over deze twee soorten afleveringen. Integendeel, het is zo breed als maar kan. De makers mochten alles doen. Dat was voor mij ook zo’n groot pluspunt. De makers hadden letterlijk alle vrijheid om een mooi verhaal te creëren dat zich afspeelt in het universum van Star Wars. Niets was te gek.

Star Wars: Visions
© Disney+

Star Wars: Visions deed me veel denken aan Love, Death & Robots. Nog een anthologieserie waarin verschillende studio's aan één aflevering konden werken. Net als LDR wist Visions korte, maar boeiende verhalen te creëren die je interesse aan het begin van een aflevering weten te wekken. Waar Visions in uitblinkt zijn de verhalen, maar ook de animatie is van goede kwaliteit. Zoals je mag verwachten van de prominente mensen binnen de animewereld. Ik moet wel toegeven dat ik niet van elke animatiestijl hield. Aflevering drie en zes waren niet mijn ding, mede omdat de animatie wat over de top of juist kinderlijk leek. Maar zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen voorkeur.

Visions is spectaculair geanimeerd en tot de nok toe gevuld is met creatieve en unieke verhalen.

'Helaas' blijft Visions een anime. Hierdoor draagt het nog altijd het stigma van kinderachtig. Iets waar Visions goed mee weet te werken. Ik zou zeggen dat de meeste afleveringen voor alle leeftijden zijn, met hier en daar een uitzonderingen. Denk aan The Duel of The Elder. Afleveringen waarin lichtere, volwassen onderwerpen worden besproken of getoond. Hoewel anime als genre met het jaar groeit, is Star Wars binnen anime ook nog erg nihil. Cartoons zoals Star Wars: The Bad Batch of de Star Wars: The Clone Wars zijn begonnen dit idee te doorbreken, maar Visions was misschien een jaar of twee te vroeg. Dat neemt niet weg dat Visions spectaculair geanimeerd is en tot de nok toe gevuld is met creatieve en unieke verhalen.

Ik vond het leuk dat we negen verschillende verhalen te zien kregen, allemaal als hun eigen afzonderlijke aflevering. De verhalen waren passend, maar ook anders dan wat je regelmatig in Star Wars zou zien. Dit maakte de serie juist zo interessant. Disney had gelijk door volledige vrijheid toe te staan waardoor deze verhalen en animatiestijlen tot bloei kwamen.
Volg Star Wars: Visions
Aau's Song
Aau's Song