Stitchers - Seizoen 1
7.5
Liesbeth de Raaf geeft Stitchers - Seizoen 1 een 7.5.

Stitchers - Seizoen 1

Een nieuwe serie, met een nieuw verhaal. Ik kwam toevallig op de Serie Stitchers uit en na de eerste aflevering wou ik meteen meer zien. Het verhaal van een meisje met een afwijking, waardoor ze zonder problemen in overleden mensen kan worden gestitcht. Als je iets met de dood gaat doen, is het altijd erg handig om een afwijking te hebben.

Kirsten (Emma Ishta, Manhattan Love Story) heeft de afwijking; temporale dysplasie, waardoor ze geen tijdsbesef heeft. Wanneer er iets gebeurt, is zij er als het ware meteen al aangewend. Hierdoor lijkt ze ietwat ongevoelig over te komen, iets wat de actrice goed speelt. De afwijking is volledig verzonnen, ook al komt het nogal overtuigend over. De serie heeft hierdoor ook wat droge humor, bijvoorbeeld wanneer iemand Kirsten vraagt hoe het gaat en zij heel koel antwoord,” goed natuurlijk, ik ben er al aan gewent”.

Stitchers
© Freeform

Kirsten wordt gerekruteerd door een geheime overheidsinstelling, vanwege haar mooie afwijking. Een uiterst, geheim project, waarbij een onderzoek naar iemands dood nogal ver gaat. Namelijk door iemand zo snel als mogelijk in een lijk te stitchen, dit klinkt overigens erger dan het werkelijk is. Kirsten mag in een soort bad gaan liggen en via technologie wordt ze op de overleden persoon aangesloten. Haar afwijking helpt hierbij, doordat ze daardoor niet in de gevoelens van het overleden persoon kan worden meegesleurd. Het gevaar bestaat als het lijk teveel en te snel gaat afbreken, dan moet Kirsten snel eruit.

[image-64890]

In deze overheidsinstelling werken Cameron (Kyle Harris, The Carrie Diaries) en Linus (Ritesh Rajan, Law and Order). Hier raakt Kirsten al gauw bevriend mee. Maggie (Salli Richardson-Whitfield, Eureka) is de leider van het team. De huisgenoot van Kirsten is Camille (Allison Scagloitti, Warehouse 13). Al gauw komen ze in contact met de politie, zoals met de Detective Quincy Fisher (Damon Dayoub, Love Naturally). Met Cameron, Linus en haar kamergenoot Camille vormt Kirsten meer en meer een hechte vriendengroep die samen sterk staan.

Hiervoor heeft Kirsten nooit zoveel sociale contacten gehad, dus voor haar kan dit soms lastig zijn. Voor de geloofwaardigheid van de serie, had het naar mijn mening misschien wel nog wat lastiger mogen zijn. Kirsten proberen ze namelijk neer te zetten als een koel en ongevoelig persoon, maar dit is niet altijd even consequent. In het tweede seizoen vermoed ik dat ze hier meer op ingaan en wellicht komen ze dichterbij een oplossing voor haar conditie. Al is dit nogal riskant voor de serie, aangezien Kirsten conditie haar in staat stelt om niet door te draaien bij het stitchen.

Over de auter, Liesbeth de Raaf

Liesbeth de Raaf
De keuze om een recensent bij MijnSerie te worden, was snel gemaakt voor Liesbeth. Ze heeft namelijk altijd van series kijken en schrijven gehouden. De voorkeuren van Liesbeth gaan voornamelijk uit naar horror en fantasie, maar ook andere categorieën gaat ze niet uit de weg.
Bekijk profiel van Liesbeth de Raaf