8
Emile Goessens geeft "Stranger Things - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Emile Goessens op 22 juli 2019.
5
0

Stranger Things - Seizoen 3

Fans van Strangers Things hebben zo’n negen maanden moeten wachten op het derde seizoen, dat op 4 juli volledig online verscheen op de streamingdienst Netflix. Na het ietwat teleurstellende tweede seizoen, waren de verwachtingen voor het derde seizoen dan ook hoog. Maar kunnen deze verwachtingen ook waargemaakt worden?

Kleine kinderen worden groot en dit geldt dus ook voor de bekende groep vrienden. Ze zitten volop in de pubertijd en daarbij hoort natuurlijk ook liefde. Veel liefde. Te veel liefde voor Stranger Things begrippen zelfs. De eerste paar afleveringen lijken net een slechte romantische B-film uit de jaren ’80 en dat is niet positief bedoeld want ik associeer Stranger Things met spanning, mysterie, horror en jaren ’80 vibes. Natuurlijk hoort het bij de leeftijd, maar ik vond het te lang duren allemaal.

Toch is er ook mysterie want Dustin onderschept geheel toevallig in zijn eentje een geheime Russische boodschap. Hij spreekt geen Russisch, dus hij roept de hulp in van zijn volwassen vriend Steve want zijn nog niet volwassen vrienden hebben hem eerder in de steek gelaten en daar was hij niet zo blij mee natuurlijk. Steve werkt in het winkelcentrum (Starcourt Mall) in een ijswinkel (Scoops Ahoy) samen met zijn vrouwelijke medewerkster Robin Buckley (Maya Hawke, Little Women) en heeft ook totaal geen flauw idee wat de boodschap inhoudt. Dustin en Steve denken onder de radar het geheim te ontrafelen, maar niets is minder waar en Robin hoort natuurlijk alles en besluit mee te helpen het te uit te pluizen.

Zo ontstaan er gedurende het derde seizoen verschillende groepjes, elk met hun eigen ontdekkingen en theorieën. De politiechef van Hawkins en pleegvader van Eleven (Jim Hopper) werkt samen met Joyce Byers, de moeder van Will. Al gaat het Hopper in het begin meer om bij Joyce te zijn, op wie hij overduidelijk verliefd is. Het duo vindt dat de burgemeester zich nogal verdacht gedraagt. De andere zoon van Joyce (Jonathan) loopt stage bij de lokale krant als fotograaf en zijn vriendin loopt er ook stage. Ze ontdekken dat er vreemde dingen gebeuren in Hawkins met ratten, maar worden niet serieus genomen. De rest van de vrienden komen erachter dat Billy vermist is en zich bij terugkomst vreemd gedraagt, al lijkt niemand anders het te merken...

Qua opbouw is dit derde seizoen niet veel anders dan de vorige seizoenen. Er gebeuren vreemde dingen in Hawkins en de groep vrienden gaat het mysterie proberen op te lossen (met gevaar voor eigen leven) en de meerdere verhaallijnen komen bij elkaar. Dit in combinatie met een gave jaren ’80 sfeer en de nodige horror elementen. Toch vond ik het laatstgenoemde in dit seizoen best wel tegenvallen. De spanningsopbouw was wel goed, zeker naarmate het seizoen vorderde. Maar dat is dus spanning. Niet de horror die in het eerste seizoen zo goed was. Dit komt omdat humor soms op de verkeerde momenten wordt toegepast en dus de boventoon voert en ook de focus op het lief en leed in de liefdeslevens van de pubers was te groot.

Qua jaren ’80 sfeer zat het dus weer goed, de muziek was weer erg fijn en de referenties naar de jaren ’80 zoals bijvoorbeeld Back To The Future waren ouderwets (haha snap je?) leuk. Het toevoegen van nieuwe karakters (Robin) en meer schermtijd geven voor karakters zoals Erica en Billy is een goede keuze geweest van de Duffer broers, vooral Erica en Robin vond ik erg leuke toevoegingen! Naast de eerdergenoemde punten vond ik het geforceerde drama op sommige momenten (zonder verder te spoilen) niets, cliché na cliché volgden elkaar op en 'The Flay' vond ik best matig. Maar al met al een prima derde seizoen. Stukken beter dan het tweede en ik ben nu al benieuwd naar het vierde seizoen!
Volg Stranger Things
Chapter Nine: The Piggyback
Chapter Nine: The Piggyback