8.5
Peter Rotthier geeft "Strike - Complete eerste seizoen (aflevering 1 t/m 7)" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 12 december 2018.
5
0

Strike - Complete eerste seizoen (aflevering 1 t/m 7)

Boeken zijn al jaren een inspiratiebron voor film- en seriemakers. Soms werkt het en soms werkt het niet. Veel hangt af van hoe de makers een boek interpreteren en hoe de schrijver staat ten opzichte van de televisie bewerking van zijn boek(en). Sommige schrijvers zijn al blij dat ze de filmrechten krijgen. Anderen willen nauw betrokken worden bij wat er gebeurt op de set en moeten hun goedkeuring geven voor alle aanpassingen die scenaristen willen uitvoeren ten opzichte van het boek.

Dat de avonturen van Strike en zijn side-kick Robin op het scherm zouden belandden is dan ook geen verrassing.

Ook voor de kijker(s) die een verfilmd boek gelezen hebben, is het steeds bang afwachten van wat er gemaakt werd. Geregeld nemen scenaristen en filmmakers het niet zo nauw met de hersenspinsels van de schrijver en hebben ze graag de vrije hand in het gebeuren. Dat zorgt er soms ook voor dat je als kijker teleurgesteld achterblijft als je het boek gelezen hebt. Het omgekeerde is natuurlijk ook het geval. Sommige, op boeken gebaseerde series, doen mensen naar de winkel lopen en dan is de teleurstelling even groot als blijkt dat de seriemakers een loopje genomen hebben met het boekverhaal.

Strike
© BBC One

Voorbeelden genoeg van series die een boek teniet doen. Anderzijds zijn er ook televisiemakers die respect hebben voor de schrijver en diens creatie nauwgezet volgen zowel bij het kiezen van de cast als bij het verhaal.

Dat laatste kunnen we ook zeggen over de boekbewerkingen van Robert Galbraiths detective romans rond de legerveteraan C.B. Strike. Niet dat zijn boeken direct een groot succes waren. Voor het publiek was Galbraith een grote onbekende tot iemand de naam achter het pseudoniem bekend maakte. Galbraith was niemand minder dan Harry Potter schrijfster J.K.Rollins. Dat de boekenverkoop direct na de bekendmaking grote hoogte kende, is dan niet verwonderlijk. Dat de avonturen van Strike en zijn side-kick Robin op het scherm zouden belanden is dan ook geen verrassing.

Zelf heb ik op het moment van het bekijken van deze serie alleen maar de eerste twee boeken gelezen. Momenteel worstel ik mij door het derde epos van Galbraith en tot op heden kan ik alleen maar tevreden zijn van wat ik gezien en gelezen hebben. De cast die uitgekozen werd om het verhaal van het detective duo uit de doeken te doen, vervult alle aangehaalde karaktereigenschappen uit de boeken. Het verhaal uit de romans wordt ook minuscuul gevolgd. In beide gevallen merk ik dat je het verhaal netjes gekopieerd ziet worden van het boek naar de serie en omgekeerd.

Wie de serie al gezien heeft, zal gemerkt hebben dat, ondanks de soms lugubere misdaden die gepleegd zijn, alles nogal braaf overkomt op het scherm. Maar ook in de boeken rond Strike wordt alles op een brave manier verteld. Galbraith weet steeds de juiste nuances te gebruiken om haar verhaal te vertellen en dat hebben de makers van de serie netjes overgenomen. Je kan het gerust vergelijken met de verfilmde Harry Potter boeken die op zich ook niet zwaarwichtig waren ondanks de duistere gebeurtenissen in het verhaal.

Strike
© BBC One

De cast die uitgekozen werd om het verhaal van het detective duo uit de doeken te doen, vervult alle aangehaalde karaktereigenschappen uit de boeken.

Rollins is ook iemand die haar werk goed beschermt en er op toeziet dat seriemakers zich aan haar regeltjes houden qua inhoud en karakters. Vandaar ook dat het pas bekend werd dat er een vervolg aan deze serie zou komen toen boek vier verschenen was. Verwacht niet dat scenaristen en filmmakers de kans zullen krijgen om het personage van Strike verder uit te melken met eigen creaties om zo de serie tot het oneindige te rekken.

We kunnen besluiten dat C.B. Strike een spannende ‘typisch’ Britse detective serie is die nauwgezet de boeken van Galbraith volgt. De acteurs doen er alles aan om de door Galbraith gecreëerde personages tot leven te brengen zoals zij die voor ogen had. De makers van de serie mogen trots op zichzelf zijn want zij er zijn perfect in geslaagd om van C.B. Strike een serie te maken die bijna een perfecte kopij is van wat je kan lezen in de boeken.
Volg Strike
Episode 4
Episode 4