Suburra - Seizoen 3
7
Ron Schoonwater geeft Suburra - Seizoen 3 een 7.

Suburra - Seizoen 3

Het derde en laatste seizoen van deze Italiaanse maffiaserie. Helaas wordt de kwaliteit en de duur van de televisieserie elk seizoen iets minder. Had het eerste seizoen nog tien afleveringen, daar moest het tweede seizoen het met acht afleveringen doen. Het derde seizoen heeft er zelfs maar zes. Dat is te merken aan het iets te snel afgeraffelde einde. Jammer, want na een sterke start van dit seizoen was het beter geweest iets meer ruimte te geven aan het verhaal. Het einde is op zich goed gevonden, maar het grote moment suprême net daarvoor heeft zoveel knullige tegenstrijdigheden en onvolkomenheden dat dit het niveau van dit seizoen naar beneden haalt.

Suburra is in alles een typisch Italiaanse maffiaserie.

Aureliano en Spadino willen wraak op de dood van Lele. Dat kunnen ze mooi combineren door de macht te grijpen in de maffiawereld van Rome. Daar komen ze wel de nodige obstakels tegen. De maffia van leider Samurai laat zich namelijk niet zomaar overwinnen. Bovendien is het politieke machtsspel Aureliano en Spadino vreemd. Grof geweld gebruiken en acteren op emotie is iets anders dan de macht grijpen en behouden. Toch lukt het beide heren om flinke slagen te maken. Een nieuwe dreiging zet op als de broer van Spadino ontwaakt uit zijn coma. Als hij plotseling vrijkomt uit de klauwen van vrouwe Justitia onstaat er een interne machtsstrijd.

Suburra

Vanachter de twee belangrijkste hoofdrolspelers treden twee vrouwen steeds meer op de voorgrond. Hun relatie met Aureliano en Spadino en hun onderlinge band zijn eigenlijk de best uitgewerkte verhaallijnen dit seizoen. Angelica Sale (Carlotta Ancelotti, Solo), vrouw van Spadino, groeit uit tot de koningin van de zigeunerfamilie. Helaas onderschat ze de interne machtsspelletjes van de moeder en broer van Spadino. Nadia Gravone (Frederica Sabatini), vriendin van Aureliano, stapt uit de schaduw van haar vriend. Haar rivaliteit met Angelica wordt langzaam een hechte vriendschap. Dat helpt hen door zware tegenslagen heen.

Voor liefhebbers van het genre is dit een goede televisieserie.

Suburra is in alles een typisch Italiaanse maffiaserie. Geweld wordt absoluut niet geschuwd. De Romeinse maffia blijkt niet minder gewelddadig dan de andere maffioso in het land. Wel is er een allesoverheersende macht die ook in dit seizoen haar tentakels tot ver in Rome laat gelden. Voor alle duidelijkheid; ik heb het niet over de kerkelijke corrupte macht die dit seizoen ook weer in al haar glorie deelneemt. Voor liefhebbers van het genre is dit een goede televisieserie. Niet het allerbeste wat er uitgekomen is, maar wel een degelijke serie die alles in zich heeft wat een Italiaanse maffiaserie nodig heeft.

Over de auter, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater