Helgoned geeft "Succession - Seizoen 4 (DVD)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 23 Oktober 2023.
3
0

Succession - Seizoen 4 (DVD)

Het vierde en laatste seizoen van Succession is een waardige afsluiter van de successerie van HBO Max.

Het vierde en laatste seizoen van Succession is een waardige afsluiter van de successerie van HBO Max. Logan Roy (Brian Cox, Deadwood) de eigenaar van het grote entertainment conglomeraat Waystar RoyCo gaat nu eindelijke echt met pensioen en het lijkt dat het familiebedrijf zal worden verkocht aan Lukas Matsson (Alexander Skarsgård, True Blood), de grote baas van een belangrijk streamingplatform. Dat toekomstbeeld is natuurlijk een nachtmerrie voor de vier nazaten van Logan Roy.

Met de introductie van Lukas Mattson in het vorige seizoen is er een fraai personage toegevoegd aan de serie

Met de introductie van Lukas Mattson in het vorige seizoen is er een fraai personage toegevoegd aan de serie, dit seizoen is Mattson een regulier personage in de meeste intriges. De vraag is hoe de dochter en drie zonen van Logan Roy gaan reageren. Gaan ze op één of andere manier toch samenwerken, of blijven ze lijnrecht tegenover elkaar staan? Kendall Roy (Jeremy Strong, Masters of Sex) heeft zichzelf met zijn acties natuurlijk buiten de familie geplaatst, maar de gezamenlijke vijand biedt misschien perspectief voor hem. Ondertussen werken de oudste zoon Connor Roy (Alan Ruck, Spin City), jongste zoon Roman Roy (Kieran Culkin, Igby Goes Down) en dochter Shiv Roy (Sarah Snook, Spirited) weliswaar samen, maar hebben zij ook hun eigen belangen.

Succession
© HBO

De Roy kinderen hebben op het persoonlijk vlak ook het nodige te verwerken, Shiv Roy haar huwelijk met Bob Wambsgans (Matthew Macfayden, Ripper Street) is in zwaar weer beland, terwijl Connor eindelijk met Willa Ferreyra (Justine Lupe, Mr. Mercedes) gaat trouwen. Als de gezondheid van Logan Roy achteruit gaat, raken alle ontwikkelingen in een stroomversnelling en wordt het slot van deze serie alleen maar fascinerender.

De met Emmy’s beloonde serie Succession blijft sterk en de scenario’s voor de laatste tien afleveringen zijn stuk voor stuk sterk. We zijn gewend geraakt aan machtspelletjes, smerige strategieën en heerlijk scherpe cynische dialogen, maar de schrijvers hebben voor het ultieme seizoen weer verrassende scenario’s bedacht. Het acteerwerk is weer sterk en naast de doorgewinterde acteurs, wordt ook aan wat minder bekende de kans geboden om zich te laten zien. De Britse schrijver en producent Jesse Armstrong (Fresh Meat) sluit hiermee zijn Amerikaanse televisiesucces prachtig af.

De extra’s zijn gelukkig iets uitgebreider dan bij het derde seizoen.

Bij deze Nederlandse uitgave zijn de drie DVD schijfjes in een doorzichtig Amaray doosje uitgebracht in een mooi vormgegeven kartonnen hoesje. De uitgave kent een Engels en een Frans geluidsspoor en ondertiteling in het Nederlands, Frans en het Engels voor slechthorenden. De extra’s zijn gelukkig iets uitgebreider dan bij het derde seizoen. Toen was er bij twee afleveringen een korte bespreking door de acteurs en schrijvers onder de titel “Controlling the Narrative”, nu zijn deze voor alle afleveringen opgenomen.

Verder is er weer een korte “Who said it?” waarin ditmaal Logan & Gerri en Tom & Greg raden bij wie welke quotes horen. Tot slot zijn er nog twee korte filmpjes “Scene Swap: Tom & Greg” en een een recapitulatie van de personages van de serie. De tien afleveringen kennen stuk voor stuk een goede beeldkwaliteit. Een mooi afsluitend seizoen, waarbij je als liefhebber van de serie ook de keuze hebt om dit vierde seizoen op DVD aan te schaffen of om te gaan voor de boxset met alle vier de seizoenen samen die in Nederland ook is uitgebracht.
Volg Succession
With Open Eyes
With Open Eyes