7
anonymous geeft "Suits - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 11 januari 2014.
0
0

Suits - Eerste aflevering

Ontmoet Mike Ross. Mike heeft een vlotte babbel, Mike is spitsvondig en met zijn (soort van) fotografisch geheugen is Mike ook nog een genie! Wie zou Mike niet willen zijn? Maar als je die kwaliteiten wegdenkt, dan kom je erachter dat Mike zijn leven niet op orde heeft. Mike neemt examens af voor rechtenstudenten, want, kom op, zonder financiën gaan we het niet redden in deze maatschappij, natuurlijk. En zeker niet als je ook nog verantwoordelijk bent voor je grootmoeder. Maar Mike komt snel op zijn pootjes terecht, daarover straks meer.

Ontmoet nu Harvey Specter. Harvey heeft nog een vlottere babbel en is nog spitsvondiger. Een fotografisch geheugen heeft hij niet, maar een betere jurist vind je niet. In zijn werkveld is Harvey een genie. Harvey is wel vol van zich zelf, maar met zijn staat van dienst zou jij dat ook zijn. Neem dat maar van mij aan. En Harvey zal binnenkort kennis maken met Mike Ross.

Deze ontmoeting is de basis voor Suits, een bromance-drama van USA Network. Onlangs verscheen er een recensie van het eerste seizoen van een van mijn mederecensenten, dus Suits wordt lekker even extra in het zonnetje gezet door ons van MijnSerie. Inmiddels zijn we al in het derde seizoen, maar binnenkort begint RTL 4 aan het eerste. Een goede aangelegenheid om dus terug te grijpen naar de pilot die het Nederlands publiek vanaf januari (2014 ) krijgt te zien. Daarin wint Mike de jackpot, aangezien hij kennis maakt met Harvey Specter. Harvey houdt net sollicitaties voor een nieuwe compagnon en dan komt Mike binnen wandelen. Mike heeft niet gestudeerd aan Harvard, maar hij heeft wel dat ijzersterke geheugen. Vanaf dan begint Suits, eigenlijk.

In Suits gaat het voornamelijk om Mike, Harvey en de medewerkers van Pearson/Hardman. Een gerespecteerd advocatenkantoor in New York. Bij Pearson/Hardman hebben ze gestudeerd aan Harvard en zijn ze zelfingenomen. Maar nogmaals, met die staat van dienst... De rest, dat mogen jullie zelf ontdekken; of hebben jullie natuurlijk al ontdekt. Hoe dan ook, Suits is een van de aangenaamste series op televisie. Niet alles is altijd even goed, maar het grote publiek zal daar makkelijk doorheen kijken en dat is geheel te danken aan de kwaliteiten die Suits wél heeft.

De pilot van Suits is een redelijk effectieve. USA Network heeft altijd uitgeblonken in charismatische, makkelijk wegkijkende series waar het grote publiek snel geïnvesteerd in raakt. Suits is niet anders. De kijkers van RTL 4 zullen hiermee weglopen. De acteurs zijn aantrekkelijk, innemend en charismatisch. Daarbij specialiseert de serie zich ook nog in razendsnelle, spitsvondige dialogen die vooral Harvey (Gabriel Macht, Spin City), Mike (Patrick J. Adams, Friday Night Lights), Louis (Rick Hoffman, Samantha Who) en Donna (Sarah Rafferty, Bones) afvuren. En die maatpakken en mantelpakken; laten we eerlijk zijn, daar kijken wij toch allemaal graag naar?

Gedurende het eerste seizoen (en ook de overige seizoenen, trouwens) wordt er wel teveel geleund op deze dialogen en de snelle babbels van Mike en Harvey. Terecht, want daarmee verbloem je als makers veel. Ook staat er vaak minder op het spel dan de serie wil doen laten geloven, aangezien beide heren eigenlijk wekelijks minder moeite hebben met hun zaken dan het lijkt. Die zijn door een slimmigheidje van Mike eigenlijk altijd minder de moeite waard. Suits komt eigenlijk pas echt op gang in het tweede seizoen, wanneer ook Louis en Donna meer te doen krijgen en de 'grote slechterik' (een oud partner) wordt geïntroduceerd. Tot dan zien wij een humoristische drama die heel lekker wegkijkt, maar nog de nodige diepgang mist. Maar naar Rachel Zane (Meghan Markle, Castle) kijken, is altijd een pretje. Doe daar maar je voeten voor op de bank, pak een bas ijs (het merk maakt niet uit) en ga ervoor zitten. En buiten dat wordt Suits gewoon een groot succes voor RTL 4, neem dat maar van mij aan.
Volg Suits
One Last Con
One Last Con