4.5
Wichita van Rijkom geeft "Sullivan's Crossing - seizoen 1" een 4.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 16 april 2024.
3
1

Sullivan's Crossing - seizoen 1

Wanneer in Sullivan's Crossing Maggie’s leven op z’n kop staat reist ze naar de camping van haar vader. Ze hoopt hier tot rust te kunnen komen, maar gebeurtenissen uit het verleden maken dit moeilijk voor haar.

Een rustig kabbelende dramaserie, zo zou ik Sullivan’s Crossing in het kort omschrijven. In deze serie volgen we Maggie Sullivan (Morgan Kohan, When Hope Calls), een neurochirurg die op het punt staat geëerd te worden tijdens een award ceremonie. Wat een prachtige avond zou moeten worden slaat om als de FBI binnenvalt en zowel Maggie als haar collega oppakken. Maggie blijkt de nodige beschuldigen boven het hoofd te hangen. Geschrokken en onzeker over haar toekomst vlucht ze weg uit de stad terug naar de natuur, naar de camping van haar vader genaamd Sullivan’s Crossing.

De serie is erg voorspelbaar.

Maggie en haar vader Sully (Scott Patterson, Gilmore Girls) hebben een moeizame relatie. Nadat haar ouders scheidden toen ze jong was en zij werd weggetrokken uit Sullivan’s Crossing groeide ze op bij haar moeder. Uiteindelijk werd haar stiefvader Walter (Peter Outerbridge, ReGenesis) haar grote voorbeeld en trad ze in zijn voetstappen door net zoals hij neurochirurg te worden. Sully bleef achter met een gebroken hart en hoewel hij zijn dochter maar wat graag terug wil in zijn leven is zijn ego te groot om zijn fouten te erkennen. Tevens heeft Sully flink wat persoonlijke problemen die zijn relatie met Maggie op momenten in de weg zitten.

Sullivan’s Crossing is een Canadese serie waarvan inmiddels één seizoen is uitgezonden met tien afleveringen in totaal. Het tweede seizoen is vanaf 14 april 2024 in Canada te zien maar er is nog niks bekend over wanneer deze in Nederland en Belgie verschijnt. Het verhaal is losjes gebaseerd op de gelijknamige boeken van Robyn Carr die ook achter de serie Virgin River zit. Toch heb ik begrepen dat er niet heel veel gelijkenissen zijn met de boeken en dat de serie echt een eigen verhaal volgt. De opnames vonden plaats in het mooie Nova Scotia, de plaats waar de serie zich ook afspeelt. Een prachtige achtergrond maar helaas niet voldoende om de serie naar een hoger niveau te trekken.

Cal (Chad Michael Murray, One Tree Hill) werkt als klusjesman voor Sully en maakt niet een al te beste eerste indruk op Maggie. Dat zegt niet veel want hij wordt de, niet zo verrassende, love interest van Maggie gedurende het seizoen. Maggie is echter niet single maar heeft een relatie met mede-chirurg Andrew (Allan Hawco, Republic of Doyle). Andrew snapt helemaal niks van haar besluit te vertrekken uit de grote stad en probeert haar te overtuigen terug te komen. Deze driehoeksverhouding zorgt voor het nodige drama, al zijn dat niet de enige verhaallijnen die centraal staan.

Sullivan's Crossing
© CTV

De serie is erg voorspelbaar. Of het nu ging om dramatische gebeurtenissen of vrolijke, alles was erg voor de hand liggend. Ook was het acteerwerk op veel momenten niet overtuigend. Dit verbaasde mij omdat ik onder andere Chad Michael Murray en Scott Patterson in voorgaande rollen altijd juist goede acteurs vond. Wellicht komt dit alles door de scripts die erg simpel zijn en weinig ruimte open laten voor veel diepgang. De getoonde emoties voelen vaak leeg, echte tranen missen en door de overdreven muziek ligt het er soms allemaal iets te dik bovenop. Alle eerder genoemde kritiekpunten zijn los van elkaar niet eens zo een heel groot probleem binnen dit genre. Helaas maakt de combinatie van minpunten het geheel echter erg zwak.

Sullivan’s Crossing maakte mijn verwachtingen helaas niet waar.

Rob (Reid Price, From) en Sydney (Lindura) zijn broer en zus en vroegere goede vrienden van Maggie. Na jaren van minimaal contact wordt hun vriendschap nieuw leven ingeblazen door de terugkomst van Maggie. Sydney heeft haar hele leven omgegooid om Rob te komen helpen en springt bij waar ze kan. Rob heeft desondanks echter weinig vrije tijd over als weduwe, alleenstaande vader en eigenaar van het lokale eetcafé. Edna (Andrea Menard, The Switch) en Frank (Tom Jackson, Outlander) zijn de beste vrienden van Sully en werken ook samen met hem. Zij kunnen goed opschieten met iedereen en zijn dolblij om Maggie eindelijk weer terug te zien. Ze maken zich wel zorgen om Sully zijn houding richting zijn dochter en hopen op een verzoening tussen de twee.

Ik vond het moeilijk om het eerste seizoen uit te kijken. Het ging mij allemaal te traag en de cliffhanger op het einde was zo afgezaagd dat het me niet eens erg nieuwsgierig heeft gemaakt naar seizoen twee. Daarnaast miste ik ook echt de gevoelsmatige connectie met de personages. Ik had graag meegesleept willen worden in de stress van Maggie over haar carrière, haar twijfels tussen de mannen in haar leven en haar verdriet over haar verleden met haar vader. Maar in plaatst daarvan irriteerde ik mij meer aan haar houding, miste ik rauwe emoties en voelde ik tussen haar en zowel Andrew als Cal geen enkele vorm van seksuele spanning. Ik zal dus nog even verder moeten zoeken naar een goede dramaserie met een mooi liefdesverhaal want Sullivan’s Crossing maakte mijn verwachtingen helaas niet waar.

Sullivan's Crossing
© CTV
Volg Sullivan's Crossing