Supacell - Seizoen 1
8
Wesley Fechter geeft Supacell - Seizoen 1 een 8.

Supacell - Seizoen 1

Altijd al een superkracht willen hebben? En welke dan? In Supacell krijgt een aantal mensen in Zuid-Londen ineens superkrachten. Alleen gebruikt niet iedereen die even onbaatzuchtig.
Het superheldengenre, een genre waarin het de afgelopen jaren (op zijn zachtst gezegd) nogal dringen is. De ene na de andere serie komt uit over de strijd tussen goed en kwaad in een wereld waarin er mensen zijn met bovennatuurlijke krachten. En elke keer ga ik er toch weer voor zitten om te kijken of er net dat ene in zit waarmee een serie zich onderscheid van wat er al is en waardoor ik telkens de volgende aflevering weer wil zien.

Supacell

In Supacell, een serie afkomstig uit de koker van de Britse rapper Rapman, zien we een aantal inwoners uit Zuid-Londen. Op het eerste oog hebben Michael (Tosin Cole, Doctor Who), Andre (Eric Kofi Abrefa, BMF), Rodney (Calvin Demba,The Rig), Sabrina (Nadine Mills) en Tazer (Josh Tedeku, Boarders) weinig met elkaar gemeen buiten het feit dat zij in Zuid-Londen wonen. Dat verandert echter als zij er plotseling achter komen dat zij bovennatuurlijke krachten hebben. En geloof het of niet, de eerste gedachte van velen van hen is niet om die krachten in te zetten om een betere wereld te creëren. De meeste van hen hebben zo hun eigen problemen en zien hun krachten als een buitenkans om zelf vooruit te komen.

De problemen die worden aangekaart in de serie, problemen zoals maatschappelijke ongelijkheid, armoede en racisme bieden een diepgang aan de serie die we niet veel in het superheldengenre tegen zijn gekomen.

Zo zit Andre in de financiële problemen waardoor hij zijn zoon niet vaak te zien krijgt. Als blijkt dat hij ineens supersterk is, leidt dit al snel tot het beramen van een overval. En Tazer ziet in zijn onzichtbaarheid de ideale mogelijkheid om af te rekenen met een vijandige bende en de macht te grijpen op de straat. Bij Michael loopt alles wat anders. Doordat hij zijn krachten nog niet onder controle heeft, belandt hij in de toekomst en ziet wat dingen die hem niet bevallen. De enige mogelijkheid om te voorkomen dat die toekomst werkelijkheid wordt, is om Andre, Rodney, Dionne en Tazer te vinden en het samen op te nemen tegen een onbekende vijand. Maar of dat zo makkelijk gaat als je die mensen niet kent en iedereen met name met zichzelf bezig is….

Supacell

Op het eerste oog is Supacell een superhelden-serie zoals er zovelen zijn. De kans is groot dat als je leest wat ik hierboven geschreven heb, Heroes direct bij je opkomt. En die vergelijking is snel gemaakt aangezien er ook hier sprake is van ‘normale’ mensen die ineens een superkracht blijken te hebben.

Supacell is echter zonder twijfel reëler en rauwer dan dat Heroes was. We zien de strijd die een groep individuen levert om te leven in Zuid-London, veelal in niet ideale omstandigheden. En we zien hoe zij omgaan met de enorme verandering die zij ondergaan. De angst van wat er met hen aan de hand is, maar ook het zien van de mogelijkheden die hun krachten opleveren en waardoor zij ineens een uitweg zien uit hun problemen.

De problemen die worden aangekaart in de serie, zoals maatschappelijke ongelijkheid, armoede en racisme, bieden een diepgang aan de serie die we niet veel in het superheldengenre tegen zijn gekomen. Daarbij zit het verhaal goed in elkaar (alhoewel ik voor eventuele vervolgseizoenen wel hoop dat het iets onvoorspelbaarder wordt) en is het acteerwerk en de keuze voor achtergrondmuziek uitstekend.

Over de auter, Wesley Fechter

Wesley Fechter
Wesley (1980) is een serieliefhebber die opgroeide in Purmerend in de jaren dat series als The Knight Rider, The A-Team, Airwolf en Are you being Served? nog veel op tv te zien waren. Nadat hij door arbeidsongeschiktheid gedwongen afscheid moest nemen van de juridische wereld besloot hij in plaats van het schrijven van juridische teksten te gaan schrijven over zijn hobby's. En na een aantal jaren geschreven te hebben over bord-en kaartspellen moeten nu de serie er ook aan gaan geloven. Met een voorliefde voor het superhelden genre, Britse en Scandinavische crimi's, thrillers en series vol humor is zijn smaak het best te omschrijven als breed.
Bekijk profiel van Wesley Fechter