7.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Supernatural - Seizoen 10 (Eerste deel)" een 7.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 18 december 2014.
2
0

Supernatural - Seizoen 10 (Eerste deel)

Soms zijn series precies waar ze voor gemaakt worden, vermaak. Supernatural is een dergelijke serie. Geen boodschap en geen diepere betekenis. En bij Supernatural hoeft dat ook niet. Sam en Dean Winchester willen zelf ook geen boodschap of diepere betekenis, vooral Dean is er één voor puur vermaak. Sam is de jongere broer en wat serieuzer. Als Dean in de laatste seconden van het negende seizoen verandert in een demoon weet je dat het tiende seizoen goed zal gaan beginnen. Ik kon niet wachten.

Zoals gezegd eindigt het negende seizoen niet best voor Sam en Dean. Maar het begin van het tiende seizoen is geweldig voor Crowley. Dean is zijn beste vriend geworden. Samen hebben ze enorm veel pret. "Pret?", hoor ik je denken. Ja, pret. Dean is de BFF geworden van Crowley. Dean is Dean niet meer. Hij heeft het uiterlijk van Dean maar daar houdt meteen alle vergelijk op. En net als Sam mis ik Dean. Het wachten is alleen op het moment dat Sam de oplossing vindt.

Of dat gaat gebeuren ga ik uiteraard niet verklappen maar spannend en leuk is het wel. Dit is een serie waarvoor televisie is gemaakt. Je wordt 45 minuten lang aflevering na aflevering vermaakt en daar gaat het uiteindelijk om. Oké, aflevering vijf hadden ze van mij mogen weglaten maar ze wilde wat speciaals doen met de 200ste aflevering van Supernatural. Ik vergeet die aflevering liever.

Uiteraard is de leukste, schattigste en ondertussen wat minder naïeve engel Castiel ook weer van de partij. Hij zal zijn gratie terug moeten krijgen anders gaat hij onherroepelijk dood. Samen met engel Hannah (Erica Carroll, Spooksville) rijdt hij in een pooierauto (!) rond. Helaas hebben ze nog steeds geen einde gemaakt aan het televisieleven van Metatron. Maar Crowley heeft het eigenlijk net zo zwaar als de Koning van de Hel. "Hoe?", hoor ik je denken: ga dat zelf maar bekijken. Maar soms zorgt zelfs de Hellekoning voor een verrassing.

Het eerste deel van Supernatural is er weer één die in de analen bijgeschreven kan worden. Een paar seizoenen geleden was ik wel een beetje klaar met Supernatural, maar ze zijn weer helemaal terug. Sommige personages uit voorgaande seizoenen worden van stal gehaald en dat is niet verkeerd. Maar sommige personages mogen van mij wegblijven. Zo zal iedereen die naar Supernatural kijkt zijn voorkeuren hebben. Gelukkig kan dat bij Supernatural, er loopt in ieder geval nog genoeg gespuis en ander addergebroed in de rondte om Sam en Dean bezig te houden in het tiende seizoen en misschien nog wel meer seizoenen.

A Very Special Supernatural Special die vlak voor het begin van het tiende seizoen werd uitgezonden is ook de moeite waard om te kijken. In het tiende seizoen komen in het eerste deel de problemen met de gevallen engelen minder aan bod, maar je weet door de aanwezigheid van Castiel en Hannah dat ze er zeker nog zijn. Crowley, die een vaste rol heeft gekregen in het tiende seizoen, moet als koning aan de bak. Sam en Dean hebben nog het één en ander te verhapstukken met elkaar. Genoeg verhaal dus voor in het tweede deel van Supernatural.

7,5 punten omdat het alleen maar leuker kan worden. Op 20 januari 2015 begint het tweede deel van het tiende seizoen weer bij The CW.
Volg Supernatural
Carry On