Supernatural - Seizoen 6
7
Anonymous geeft Supernatural - Seizoen 6 een 7.

Supernatural - Seizoen 6

Het zesde seizoen van Supernatural is ten einde. En daarmee kunnen we terug kijken op een seizoen waarin een hele hoop gebeurd is; verwachte en onverwachte gebeurtenissen.

Laten we beginnen bij het begin. Het vijfde seizoen van Supernatural had eigenlijk het laatste moeten zijn. De heer Kripke heeft er met ingang van dit seizoen dan ook als showrunner zijn handen van afgetrokken. Het verhaal was klaar en het einde zoals het eigenlijk had moeten zijn was dan ook vrij definitief: Sam dood en Dean alleen op de wereld, om zich vervolgens te voegen bij Lisa en Ben.

Een einde dat ook daadwerkelijk bijna tot op de letter werd doorgevoerd in de laatste aflevering. Maar gelukkig kan in Supernatural iedereen te allen tijde terug komen uit de dood. Zo ook Sam die zich uiteindelijk, terwijl hij bezoek heeft van Lucifer, dapper opofferde door de hel in te springen. Maar hoewel Dean inderdaad plaats nam aan de keukentafel van Lisa zagen wij als kijkers in de laatste seconden Sam al weer op de straathoek staan.

Het zesde seizoen begint een jaar nadat het vorige seizoen ten einde kwam. Dean heeft het afgelopen jaar doorgebracht als gelukkige huisvader. Maar zoals we allemaal wel konden raden was dat natuurlijk nooit een lange levensduur gegund. En zie daar, na de eerste aflevering voegt Dean zich alweer bij zijn broer en pakt hij zijn vroegere carrière weer op.

Seizoen zes borduurt rustig door op het materiaal van de afgelopen jaren. Zo vindt er in de hemel tegenwoordig een strijd plaats tussen de engelen die de Apocalyps alsnog willen laten plaatsvinden en degene die daar niet zo’n behoefte aan hebben. Castiel staat aan de laatstgenoemde kant, maar heeft veel last van zijn broeder Raphael die zo’n Apocalyps dus wel zit zitten. Een groot gedeelte van dit seizoen staat dan ook in het teken van de strijd tussen Castiel en de rest.

Ondertussen gaat op aarde ook niet alles even lekker. Er zijn een hoop monsters opgedoken waar nog nooit iemand van gehoord heeft en deze zorgen voor een hele hoop problemen. Bovendien blijkt Crowley ook nog steeds een lekkere vette vinger in de pap te hebben en lijkt het erop dat het niet helemaal lekker gaat met Sam. Bovendien ondervindt Dean een hoop moeilijkheden met het in stand houden van zijn relatie met Lisa en Ben.

Afijn, ik zal jullie de precieze details besparen maar het mag duidelijk zijn dat het ondertussen een rotzooi is geworden. Het draait nu allemaal om het tackelen en oplossen van deze problemen. En gelukkig gaat dat dit seizoen, met zijn 22 afleveringen, prima af. Soms zien we een goede afloop en soms een wat minder goed einde. Maar iedereen moet er aan te pas komen.

Dit seizoen biedt dan ook voldoende ruimte voor bekende gezichten om de revue weer te passeren. Zo is opa Campbell ineens weer een speler op het veld. Uiteraard is ook Bobby weer van de partij. En wat te denken van Death die ook weer een opwachting mag maken en daarvoor de reaper Tessa met zich meeneemt.

Maar er is ook voldoende ruimte voor nieuwe gezichten. De serie krijgt een prachtige nieuwe toevoeging met de engel Balthazar gespeeld door Sebastian Roché (Fringe, Criminal Minds). Maar ook Corin Nemec (NCIS, Ghost Whisperer) als neef van de Winchesters levert een fraaie prestatie.

Ter conclusie: het is wat mij betreft maar goed dat de serie niet gestopt is na het vijfde seizoen. Ondanks dat wel duidelijk is dat de originele verhaallijn inderdaad zijn beloop heeft gehad, is er nog voldoende om over te schrijven. Dat hebben de mensen achter de serie dit seizoen met elke aflevering wel bewezen. Bovendien blijft de chemie van de serie ook in dit seizoen netjes intact. Sam en Dean blijven een fijn duo om wekelijks naar te kijken. Gesteund door Bobby en Castiel, de heerlijke duivelse Crowley en fijne nieuwe toevoegingen als Balthazar was er dit seizoen geen enkele aflevering die het kijken niet waard was.

Op naar seizoen zeven!

Over de auter, Anonymous