7.5
Peter Rotthier geeft "Swanenburg - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 24 juli 2021.
2
0

Swanenburg - Eerste aflevering

Swanenburg is een Nederlands familiedrama rond de familie Praal waar vader Jack de plak zwaait. Wanneer na zijn begrafenis de politie opduikt, kan de kijker zich beginnen afvragen of Jack wel een natuurlijke dood is gestorven.

Swanenburg is een twintig aflevering durende serie die we kunnen klasseren onder de noemer familiedrama. Het verhaal begint met de begrafenis van Jack Praal (Aus Greidanus, De Zaak Menten) de pater familias van een welstellende familie. Ondanks de 'over de doden niets dan goeds' rede van zijn weduwe, Caroline (Tine Joustra, Immortality), zie je bij de camerapassage de mensen die de begrafenis bijwonen en heel wat gezichten staan op onweer.

Wanneer de begrafenis afgelopen is wordt de familie Praal opgewacht door de politie. Dat suggereert dat er een geurtje aan het overlijden van vader Praal zit. Of is de cliffhanger aan het eind van de eerste aflevering de reden waarvoor de politie op de stoep staat?

Het wordt al tijdens de eerste aflevering duidelijk dat cosmeticagigant Jack Praal niet de makkelijkste man was en ook zijn kinderen komen meer dan eens in aanvaring met papa Praal. In de pilot wordt dat overduidelijk als hij zijn zoon Benno (Frederik Brom, Overspel) onder druk zet omdat hij achterloopt met de huur van zijn discotheek Coco. Het is zelfs zo erg dat Benno in zee moet gaan met enkele onderwereldfiguren om de achterstallige huur te kunnen betalen.

Swanenburg is een serie in vijf bedrijven van telkens vier afleveringen waarin telkens één van familieleden toegelicht wordt in de weken die voorafgaan aan het overlijden van Praal. De eerste week staat dan ook in het teken van zoon Benno, die gescheiden is en naast problemen in zijn zakelijk leven ook nog werk heeft aan zijn puberende dochter Coco (Yfke Wegman, Iedereen is gek op Jack).

Echt veel komen we nog niet te weten in deze eersteling, maar wie ondertussen de eerste week achter de kiezen heeft, weet ondertussen al welke fratsen Benno, Coco en Jack uithalen. Links en rechts worden er ook al hints gegeven naar de delen waarin de andere familieleden aan bod zullen komen.

Puur op basis van deze eerste aflevering conclusies gaan trekken over de kwaliteit van Swanenburg gaan we alvast niet doen. Deze eerste aflevering is deels een inleiding van het geheel en anderzijds de aanzet van het verhaal van Benno. Alles is netjes in beeld gebracht en er worden genoeg verhaallijnen uitgezet om van Swanenburg een meer dan degelijke serie te maken.

De komende weken zullen we merken of de makers erin slagen om de diverse verhaallijnen van de personages tot een echt geheel te smeden. Zo lang zullen we waarschijnlijk ook moeten wachten voor we te weten komen wat de politie kwam doen op de begrafenis van Jack. Of hebben de makers besloten om dat verhaal nog niet te beëindigen want inmiddels werd Swanenburg al verlengd met een tweede seizoen.
Volg Swanenburg
Het Nest
Het Nest