Ron Schoonwater geeft "Sweet Tooth - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 26 juni 2023.
5
0

Sweet Tooth - Seizoen 2

Sweet Tooth is voer voor de echte zoetekauw.

Sweet Tooth gaat over een pandemie die een groot deel van de mensheid uitroeit en de strijd die daarop volgt. De militair opererende Last Men jagen op de hybride kinderen die de laatste jaren geboren zijn. Deze half mens, half dierlijke wezens zijn immuun voor de pandemie en lijken daarmee de sleutel tot overleven van de mensheid. Hoewel een deel van de laatst genoemden strijdt om de hybride kinderen te redden, lijkt het overgrote deel van de mensheid bezig de kinderen en zichzelf uit te roeien.

Sweet Tooth

De mensheid blijkt georganiseerd in verschillende fracties. Die fracties komen elkaar tegen wanneer de leider van de Last Men alles in het werk stelt om te laten zien dat hij een toegevoegde waarde is. De hybride hert/mens Gus is daar een belangrijk onderdeel van. Gus wordt naarmate dit seizoen vordert steeds belangrijker. Zijn zoektocht naar zijn moeder levert meer antwoorden op. Ook over zijn eigen verleden. Gus en de andere kinderen, die in gevangenschap leven van de Last Men, worden onderworpen aan allerlei wreedheden. Mede met dank aan de experimenten van Dr. Aditya Singh. In de zoektocht naar een medicijn voor de mensheid blijkt veel geoorloofd.

De vaart zit er goed in en de serie kijkt heerlijk weg.

De beelden zijn fantastisch. Hoewel de wereld vergaat en er voldoende duistere plekken op deze aarde zijn, laat de serie ook mooie vergezichten zien. Die combinatie geldt eigenlijk ook voor het verhaal. Aan de ene kant kent het verhaal een jeugdige kant. Een deel van het verhaal is nogal licht van aard. Dat komt mede door de grote inbreng van kinderen. Daarnaast worden sommige slechteriken wel heel erg grotesk uitvergroot. Het zorgt ervoor dat Sweet Tooth voor een groter publiek toegankelijk blijft. Daar staan onder andere de lugubere experimenten en het geweld dat voor een jeugdige serie nogal expliciet in beeld wordt gebracht tegenover. Sweet Tooth balanceert daarmee tussen een jeugdige en volwassen serie in.

Sweet Tooth

Feit blijft dat de serie een voorteken kan zijn van onze toekomst. We hebben net een grote pandemie achter de rug. Dat maakt dat alles wat er gebeurt in deze serie nog meer daadkracht en gevoel van urgentie krijgt. Het is een waarschuwing voor de mensheid. Het is echter ook een baken van hoop. Misschien wordt de wereld er namelijk wel beter van wanneer er minder of geen mensen meer zijn. Ondanks dat dit ook betekent dat de goeden onder ons ook kunnen sterven. Wat dat betreft is de serie daarin ook menselijk. Niemand is veilig voor de dood.

Sweet Tooth is aanstekelijk vermaak.

Sweet Tooth kent een jeugdig karakter. De vaart zit er goed in en de serie kijkt heerlijk weg. Er is humor maar ook voldoende drama. De fantasie spat er vanaf. Met dank aan DC Comics maar zeker ook door de makers. Ze hebben er een mooie wereld van gemaakt. Minder duister dan de comic maar daarmee voor een groter publiek toegankelijk gemaakt. Sweet Tooth is aanstekelijk vermaak. Een paar avonden ontsnappen in een dystopische wereld die toch onverwacht mooie kanten kent.
Volg Sweet Tooth
This Is a Story
This Is a Story